Big data: Sociala processer och etiska frågor, 7.5 hp
Big Data: Social Processes and Ethical Issues, 7.5 credits
771A33
Huvudområde
Computational Social ScienceUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Cory RobinsonKursansvarig
Cory RobinsonStudierektor eller motsvarande
Erik LissKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCD | Computational Social Science, Master's Programme - First and main admission round | 3 (HT 2025) | 202549-202603 | Engelska | Norrköping, Norrköping | O |
F7MCD | Computational Social Science, Master's Programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 3 (HT 2025) | 202549-202603 | Engelska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Computational Social ScienceUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Master´s Programme in Computational Social Science
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen inom humaniora, samhällskunskap, kulturvetenskap, beteendevetenskap, naturvetenskap, datavetenskap eller ingenjörsvetenskap
- Engelska B/Engelska 6
- 45 hp godkända inom Computational Social Science
(Undantag för svenska)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- identifiera, undersöka och ta ställning till etiska problem kopplat till användning av stora datamängder i kommersiella och icke-kommersiella sammanhang
- analysera motsättningar eller ömsesidiga fördelar som kan uppstå mellan de som bidrar med digitala data, organisationer som samlar in dessa data och sociala aktörer som använder dessa data som underlag för beslutsfattande
- formulera modeller för socialt beteende som leder till produktion av stora dataregister och interaktion med digitala plattformar som genererar dessa data
- utforma etiska metodramverk för insamling, användning och analys av data
- kritiskt granska användningen av digital ’big data’ i samhällsvetenskaplig analys vad gäller bias, extern validitet, representativitet och relaterade problem
- analysera fallstudier som utforskar samtida problem med insamling, användning och analys av digitala big data
Kursinnehåll
Kursen behandlar etiska och metodologiska frågeställningar i relation till studiet av stora datamängder. Kursen behandlar även de sociala processer och aktörer som interagrerar med digitala plattformar samt producerar och lagrar ’big data’, samt frågor rörande individens integritet, anonymitet och konfidentialitet. Specifika etiska problem som uppstår genom produktion av digitala big data diskuteras, exempelvis representativitet, stickprovsurval, icke-mänskliga aktörer och aktörer med tvivelaktiga avsikter. Även reproduktion av socialt önskvärt beteende genom AI och maskininlärning berörs. Utifrån detta genomförs kritisk granskning av analyser och organisatoriska beslutsprocesser. I kursen undersöks också organisationers motiv för att samla in och använda digitala big data direkt eller indirekt för vinst och beslutsfattande. Dessa frågor undersöks genom aktuella fallstudier.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisningsspråk: engelska.
Examination
Kursen examineras genom inlämningsuppgifter, aktivt deltagande i seminarier samt en avslutande individuell skriftlig uppgift. Detaljerad information om examinationen finns i kursens studieanvisning.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
ESS2 | Essä | 6 hp | EC |
INL1 | Inlämningsuppgift | 1.5 hp | EC |
Böcker
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.