Perspektiv på digitalisering, 7.5 hp
Perspectives on Digitalization, 7.5 credits
772G05
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Gianluigi ViscusiKursansvarig
Gianluigi ViscusiStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic DragisicKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YEK | Civilekonomprogrammet (Företagsekonomi) | 5 (HT 2022) | 202249-202303 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YEE | Civilekonomprogrammet, internationellt - Engelska (Företagsekonomi) | 5 (HT 2022) | 202249-202303 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YEF | Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska (Företagsekonomi) | 5 (HT 2022) | 202249-202303 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YES | Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska (Företagsekonomi) | 5 (HT 2022) | 202249-202303 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YET | Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska (Företagsekonomi) | 5 (HT 2022) | 202249-202303 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Engelska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska
- Civilekonomprogrammet
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6
samt
Matematik 3b/3c eller Matematik C
samt
minst 60 hp godkända inom programmet, eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studenterande kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp och perspektiv kopplat till digitalisering i olika sammanhang och analysnivåer (individ, organisation, samhälle)
- beskriva olika samtida uttryck för digitalisering i både privat och offentlig sektor och diskutera värden såsom effektivitet, produktivitet, genomskinlighet och förtroende
- identifiera och förklara olika strategier för digital förändring samt redogöra för fördelar och nackdelar relaterade till dessa
- identifiera och förklara olika strategier för användande av information, kommunikation och IT som en del av digitaliseringsprocesser
- kritiskt tolka och analysera olika intressenters intressen i förhållande till digitalisering och de roller som IT kan anta vid organisering
Kursinnehåll
I kursen behandlas digitalisering i relation till individers, organisationers och samhällens användning av digitala verktyg (informationsteknik [IT]) och tjänster. Digitaliseringens många samtida uttryck diskuteras i relation till olika värden, möjligheter och hinder. I kursen problematiseras digitalisering i individuella, organisatoriska och samhälleliga perspektiv. Förändring, management, tjänster, intressenter, gap, vardagligt arbete och strategier relaterat till digitalisering berörs. Digitalisering diskuteras som ett fenomen, dess framväxt och dess relation till IT och organisation generellt och e-tjänster mera specifikt. I kursen diskuteras hur digitalisering kan hanteras organisatoriskt genom att betrakta IT som en strategisk resurs.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och projektarbete.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: engelska.
Examination
Kursen examineras genom
- parvis skriftlig uppgift och individuell reflektion, betygsskala: UV
- projektrapport i grupp, betygsskala: UV
- aktivt deltagande vid seminarier, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på parvis skriftlig uppgift och individuell reflektion, samt projektrapport i grupp.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRO1 | Project | 4 hp | U, G, VG |
ESS1 | Short Essay | 3.5 hp | U, G, VG |
Artiklar
Scientific articles are used as course literature.
A complete list will be found on the course home page (Lisam).
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.