Hållbar marknadsföring, 7.5 hp

Sustainable Marketing, 7.5 credits

772G12

Huvudområde

Företagsekonomi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Hugo Guyader

Kursansvarig

Hugo Guyader

Studierektor eller motsvarande

Svjetlana Pantic Dragisic

Kontaktinformation

Ann-Sofie Gustavsson, Administrator

Sebastian Croné, Study Adviser

Svjetlana Pantic Dragisic, Study Director

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) ST 2025 202524-202528 Engelska Linköping, Valla

Huvudområde

Företagsekonomi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2F

Förkunskapskrav

  • 60 hp godkända varav minst 30 hp i företagsekonomi eller motsvarande
  • Engelska 6
    Undantag ges för svenska

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • identifiera, förklara och integrera hållbarhetsfaktorer avseende marknadsföring
  • analysera olika aspekter av hållbarhet i dagens samhälle och dess historiska utveckling i relation till en organisations verksamhet
  • identifiera och analysera hållbara processer i företag och andra organisationer, utveckla rimliga förbättringar, föreslå möjliga lösningar och reflektera över resultatet av vidtagna åtgärder
  • muntligt och skriftligt kritiskt analysera och integrera hållbarhet avseende marknadsföring

Kursinnehåll

I kursen behandlas hållbarhetskrav som ställs på företag i dag samt i ett historiskt perspektiv. I kursen fokuseras på hur företag kan använda marknadsföring för att bättre positionera hållbara produkter och tjänster. I kursen diskuteras begrepp som marknadsföringsstrategi, affärsmodeller, delningsekonomi och konsumenternas krav på hållbara produkter. Även negativa sidor som greenwashing och wokewashing täcks. Hållbarhet som fenomen skapar både utmaningar och möjligheter för organisationer och båda utforskas ur ett lednings- och marknadsföringsperspektiv.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker delvis på distans och består av föreläsningar, seminarier, projektarbeten och workshops. 

Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • gruppvis skriftlig uppgift, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UG
  • individuella skriftliga inlämningsuppgifter, betygsskala: UV

För att få godkänt slutbetyg krävs minst godkänt på alla moment. För att erhålla Väl godkänd krävs även Väl godkänd på de individuella skriftliga inlämningsuppgifterna.

Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
PROJ Projektarbete i grupp 3.5 hp U, G
OBL1 Aktivt deltagande 0 hp U, G
UPG1 Individuella skriftliga uppgifter 4 hp U, G, VG

Böcker

Albinsson, Pia A., Guyader, Hugo, Ottosson, Mikael, Parment, Anders, (2024) Marketing and Sustainability: Contradiction or the Path to Profitable Businesses and Sustainable Societies Wiley & Sons

ISBN: 9781394273768

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.