Socialt förändringsarbete och insatser mot ojämlikhet, 7.5 hp
Social Work for Social Change and Responses to Social Inequality, 7.5 credits
773A02
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
David EkholmKursansvarig
David EkholmStudierektor eller motsvarande
Peter HolmqvistKontaktinformation
Kursadministration
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MSC | Socialt arbete, masterprogram | 1 (HT 2025) | 202535-202544 | Svenska | Norrköping | O |
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i socialt arbete
Förkunskapskrav
- Socionomexamen 210 hp
eller
Kandidatexamen 180 hp i huvudområde socialt arbete
eller
Kandidatexamen 180 hp i annat relevant huvudområde - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- analysera och problematisera olika slags insatser för att möta ojämlika levnadsvillkor
- problematisera hur samhälleliga och individuella förutsättningar påverkar organiseringen av insatser för att möta problem till följd av ojämlikhet
- utveckla, genomföra och utvärdera insatser på olika nivåer tillsammans med de individer som berörs, med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- identifiera och värdera den egna professionens roll i socialt förändringsarbete samt kritiskt reflektera kring fortsatt personligt professionellt utvecklingsbehov
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika sätt att förstå och tänka kring ojämlikhet på individ-, grupp och samhällsnivå. Därtill behandlas olika sätt att förstå, tänka kring och organisera insatser för att möta problem till följd av ojämlikhet samt vilka mål som underbygger sådana insatser.
I kursen analyseras hur problem, insatser och mål med insatser förhåller sig till varandra. Fokus riktas mot problem som hänger samman med ojämlikhet utifrån klass, kön/genus, sexualitet eller etnicitet, och som tar sig uttryck i exempelvis fattigdom, kriminalitet, psykisk ohälsa, social exkludering och rumslig segregation. I kursen behandlas en mångfald av olika slags verksamheter för socialt arbete, som samhällsarbete, tvärsektoriell samverkan och olika slags insatser med pedagogisk tonvikt. I kursen undersöks även de mål som vägleder förändringsarbete med fokus på enskilda individer, grupper, organisationer eller samhället i sin helhet. I dessa avseenden behandlas frågor om den politiska organiseringen av socialt arbete i kursen.
I kursen tränas förmåga att utveckla, genomföra och utvärdera insatser på olika nivåer. Dessa förmågor tar fokus på utveckling tillsammans med de individer som berörs, med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter av socialt förändringsarbete. Under kursen analyseras även hur de yttre villkoren för arbete med ojämlikhet samt de inre organisatoriska villkoren, det vill säga sådant som rör professionens villkor och organisatoriska eller politiska förutsättningar, har betydelse för socialt förändringsarbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och färdighetsträningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i färdighetsträningar, betygsskala: UG
- aktivt deltagande på seminarier, betygsskala: UG
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
FÄR1 | Färdighetsträning | 1 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium | 1 hp | U, G |
EXM1 | Individuell examination | 5.5 hp | U, G, VG |
Kompletterande litteratur
Övrigt
Kurslitteraturlista finns under fliken Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.