Kognitiv hörselvetenskap för audionomer, 4 hp
Cognitive Hearing Science for Audiologists , 4 credits
77AU01
Huvudområde
Funktionsnedsättning och samhälleUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Rachel EllisKursansvarig
Rachel EllisStudierektor eller motsvarande
Josefine AndinKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Åttondelsfart, Dagtid) | HT 2024 | 202439-202513 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Funktionsnedsättning och samhälleUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
Audionomexamen eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- redogöra för och reflektera över olika teorier inom kognitiv hörselvetenskap
- redogöra för och reflektera över centrala kognitiva begrepp i relation till kommunikation för vuxna med hörselnedsättning
- förklara och reflektera över hur åldrande kan påverka kognition och hörsel
- förklara och reflektera över hur kognitiva förutsättningar kan påverka audiologisk testning samt tolkning av testresultat i klinisk verksamhet
- redogöra för och reflektera över hur sociala och individuella faktorer kan påverka äldre vuxna med hörselnedsättning
- identifiera informationsbehov och använda relevanta sökverktyg inom kognitiv hörselvetenskap
- läsa, värdera och kritiskt reflektera över egna och andras texter inom ämnet
Kursinnehåll
I kursen behandlas:
- Rådande vetenskapliga teorier om samspelet mellan kognition, hörsel och åldrande.
- Grundläggande kognition (ex: arbetsminne och exekutiva funktioner) samt dess roll vid kommunikation.
- Påverkan av åldrande på kognition.
- Påverkan av kognition på klinisk audiologisk testning.
- Sociala- och individuella skillnader (ex: stigma, ageism, motivation, sociala faktorer).
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen ges i distansform utan fysiska träffar.
Undervisningen består av föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- muntligt seminarium, betygsskala: U/G
- individuell skriftlig hemtentamen, betygsskala: U/G
För Godkänt på kursen krävs Godkänt på samtliga ingående moment.
Detaljerad information återfinns i studiehandledning.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 4 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.