Det akademiska lärarskapet, 6 hp

Becoming a Teacher in Higher Education, 6 credits

77GA11

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Per Sandén, Gun Sparrhoff

Kursansvarig

Per Sandén, Gun Sparrhoff
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) VT 2019 201904-201923 Svenska Linköping, Valla
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) VT 2019 201904-201923 Engelska Linköping, Valla

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

Kandidatexamen, 180 hp

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

  • diskutera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån forskning med relevans för undervisning i högskolan,
  • argumentera för egna pedagogiska val i undervisning samt diskutera hur valet av pedagogiska arbetssätt påverkar studenters lärande och kunnade
  • diskutera förutsättningar för lärares pedagogiska arbete utifrån nationella och lokala regelverk

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

  • planera, genomföra och utvärdera ett undervisningstillfälle på ett sätt som gynnar studenters lärande
  • använda digitala verktyg för kommunikation och samarbete och diskutera hur dessa kan stödja lärande i högre utbildning
  • kommunicera egna och andras erfarenheter som grund för utveckling av den egna professionen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

  • reflektera över studenters lärande och det egna akademiska lärarskapet 
  • reflektera över den högre utbildningens värdegrund såsom demokrati, internationalisering, jämställdhet, likabehandling och hållbar utveckling i relation till det egna akademiska lärarskapet
  • reflektera över och formulera en pedagogisk grundsyn 
  • identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och forma strategier för fortsatt kompetensutveckling

Kursinnehåll

Kursen syftar övergripande till en ökad professionell kompetens som universitetslärare, d.v.s. ett akademisk lärarskap. Ett genomgående tema i kursen är hur lärare kan stödja studenter i deras lärande och kunskapsutveckling i såväl fysisk som digital lärmiljö samt vilka ramar och förutsättningar som styr det akademiska lärarskapet. Kursen tar utgångspunkt i deltagarens egna praktiska erfarenheter och undervisningspraktik. Relation av undervisningspraktik till teorier om kunskap och lärande och pedagogisk grundsyn behandlas. I kursen introduceras en pedagogisk meritportfölj.

Mer specifikt behandlas:

  • pedagogiska verktyg och läraktiviteter  
  • teorier om kunskap och lärande  
  • centrala styrdokument
  • ämnesdidaktiska frågor
  • pedagogisk grundsyn
  • pedagogisk meritportfölj

Undervisnings- och arbetsformer

Auskultationer i undervisningspraktiker, föreläsningar, seminarier, arbete och diskussioner i grupp i både fysisk och digital form samt  portfolio och individuellt arbete. Kursen ges även på engelska.

Examination

Individuella uppgifter och reflektion i portfolio, aktivt deltagande i auskultationer och i seminarier.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Didacticum

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.