Det akademiska lärarskapet, 6 hp
Becoming a Teacher in Higher Education, 6 credits
77GA11
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Per Sandén, Gun SparrhoffKursansvarig
Per Sandén, Gun SparrhoffKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2019 | 201904-201923 | Svenska | Linköping, Valla | ||
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2019 | 201904-201923 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
Kandidatexamen, 180 hp
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- diskutera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån forskning med relevans för undervisning i högskolan,
- argumentera för egna pedagogiska val i undervisning samt diskutera hur valet av pedagogiska arbetssätt påverkar studenters lärande och kunnade
- diskutera förutsättningar för lärares pedagogiska arbete utifrån nationella och lokala regelverk
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- planera, genomföra och utvärdera ett undervisningstillfälle på ett sätt som gynnar studenters lärande
- använda digitala verktyg för kommunikation och samarbete och diskutera hur dessa kan stödja lärande i högre utbildning
- kommunicera egna och andras erfarenheter som grund för utveckling av den egna professionen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- reflektera över studenters lärande och det egna akademiska lärarskapet
- reflektera över den högre utbildningens värdegrund såsom demokrati, internationalisering, jämställdhet, likabehandling och hållbar utveckling i relation till det egna akademiska lärarskapet
- reflektera över och formulera en pedagogisk grundsyn
- identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och forma strategier för fortsatt kompetensutveckling
Kursinnehåll
Kursen syftar övergripande till en ökad professionell kompetens som universitetslärare, d.v.s. ett akademisk lärarskap. Ett genomgående tema i kursen är hur lärare kan stödja studenter i deras lärande och kunskapsutveckling i såväl fysisk som digital lärmiljö samt vilka ramar och förutsättningar som styr det akademiska lärarskapet. Kursen tar utgångspunkt i deltagarens egna praktiska erfarenheter och undervisningspraktik. Relation av undervisningspraktik till teorier om kunskap och lärande och pedagogisk grundsyn behandlas. I kursen introduceras en pedagogisk meritportfölj.
Mer specifikt behandlas:
- pedagogiska verktyg och läraktiviteter
- teorier om kunskap och lärande
- centrala styrdokument
- ämnesdidaktiska frågor
- pedagogisk grundsyn
- pedagogisk meritportfölj
Undervisnings- och arbetsformer
Auskultationer i undervisningspraktiker, föreläsningar, seminarier, arbete och diskussioner i grupp i både fysisk och digital form samt portfolio och individuellt arbete. Kursen ges även på engelska.
Examination
Individuella uppgifter och reflektion i portfolio, aktivt deltagande i auskultationer och i seminarier.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
DidacticumDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.