Att ge stöd till nyanlända föräldrar med särskild betoning på barnperspektiv och barns perspektiv, 5 hp
Supporting Newly Arrived Immigrant Parents with Emphasis on Child Perspective and Children’s Voices, 5 credits
77GU45
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2020 | 202034-202103 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NLärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- beskriva barns rättigheter i nutida svensk samhällskontext med särskild betoning på strategier för att beakta barns perspektiv i frågor som rör barn
- diskutera hur relationer mellan barn och föräldrar formas och förändras i samspel med det omgivande samhället och kulturella normer och värderingar
- redogöra för grundläggande vetenskapliga kunskaper om föräldrastöd till nyanlända föräldrar
- beskriva grunderna i modern anknytningsteori
Kursinnehåll
I kursen behandlas barns rättigheter i nutida svensk samhällskontext samt strategier för att lyssna på barn och tillvarata och beakta barns perspektiv i frågor som berör barn. I kursen bearbetas också hur kulturella normer och värderingar, liksom samhälleliga strukturer, inverkar på relationer mellan barn och föräldrar. Vidare behandlas aktuell forskning om föräldrastödsinsatser, särskilt föräldrastöd som utformats för nyanlända föräldrar i Sverige, med fokus på vad som visat sig fungera i konkreta verksamheter. Avslutningsvis innehåller kursen även grunderna i anknytningsteori samt relevant forskning om barn i riskzonen och risk- och friskfaktorer.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen förekommer föreläsningar, litteraturgenomgångar kombinerat med reflekterande seminarier.
Examination
Kursen examineras genom:
- deltagande vid samtliga kurstillfällen, betygsskala: UG
- muntlig presentation, betygsskala: UG
För godkänt resultat krävs Godkänt på samtliga ingående moment.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.