Pedagogik i Svenska kyrkan - med inriktning mot konfirmander och ungdomar, 7.5 hp

Education in Swedish Church with a focus on confirmations students and young people, 7.5 credits

77GU49

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) HT 2022 202240-202324 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

GXX

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

  • beskriva och tillämpa nationella och lokala styrdokument för Svenska kyrkans konfirmandarbete
  • ge exempel på betydelse och funktion av konfirmation
  • diskutera teologiska frågeställningar i relation till konfirmation i Svenska kyrkan
  • förklara och tillämpa pedagogiska teorier vid beskrivning av konfirmand-verksamhet på lokal respektive nationell nivå
  • beskriva olika perspektiv på lärande och dess betydelse för konfirmand-undervisningens innehåll och form
  • reflektera över kvalitet i det pedagogiska arbetet med konfirmander
  • kartlägga och kritiskt diskutera ungdomars livsvillkor, för att inom ramen för kyrkans konfirmandverksamhet, kunna bemöta och skapa mötesplatser för ungdomar

Kursinnehåll

I kursen ges en orientering i pedagogikens kunskapsområden med särskild relevans för konfirmandarbete i Svenska kyrkan. I kursen sätts konfirmandundervisning i Svenska kyrkan in i sitt sammanhang genom att dess historik, organisation och aktuella styrdokument bearbetas. Vidare behandlas i kursen religionspedagogiska och teologiska frågeställningar och grundläggande pedagogiska begrepp såsom pedagogisk grundsyn, didaktik, lärande, socialisering, bildning och livsberättelser. I kursen undersöks och kartläggs ungdomars livsvillkor och den lokala församlingens omvärld. Utifrån kartläggningen diskuteras församlingens förutsättningar att skapa mötesplatser för unga som präglas av delaktighet, relationer och samtal. Det ingår även i kursen att, utifrån pedagogisk teori och aktuella styrdokument, granska och analysera kyrkligt undervisningsmaterial.

Undervisnings- och arbetsformer

De undervisnings- och arbetsformer som förekommer i kursen är föreläsningar, diskussioner och workshop i storgrupp vid gemensamma kurstillfällen. Mellan dessa kurstillfällen förekommer ett antal bearbetningspass i mindre stiftsgrupper. Dessa stiftsgrupper leds av en handledare från respektive stift. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier

Examination

Kursen examineras genom 

  • individuella skriftliga inlämningsuppgifter, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i redovisningsseminarium, betygsskala: UG

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment.

Detaljerad information om examinationer återfinns i studieanvisningen.

Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).

Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Individuella skriftliga inlämningsuppgifter 6.5 hp U, G
DEL1 Aktivt deltagande i redovisningsseminarium 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.