Problembaserat lärande och basgruppshandledning, 2 hp
Problem Based Learning and Small Group Tutorial, 2 credits
77GU36
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2018 | 201834-201903 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
Avlagd examen från grundläggande högskoleutbildning eller uppdrag som basgruppshandledare inom någon av Linköpings universitets utbildningar
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- beskriva hur problembaserat lärande förhåller sig till pedagogisk teori
- analysera lär- och grupp- processer inom basgruppsarbetet
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- analysera och tillämpa ett handledarskap i basgrupper som gynnar studenternas lärande
- bedöma hur användning av pedagogiska verktyg kan påverka motivation, diskussion och utvärdering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- reflektera och kritiskt granska problembaserat lärande som förhållningssätt och metod
- reflektera kring etiska dilemman i olika handledningssituationer
Kursinnehåll
Kursen är en introduktion till problembaserad lärande där särskilt fokus läggs på basgruppshandledarens funktion och roll i basgruppsarbetet.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen efterliknar det studiesätt som utmärker PBL för att såväl teoretiskt som praktiskt kunna förstå, tillämpa och reflektera kring PBL som pedagogisk modell. Det innebär att olika arbets- och studieformer kommer att praktiseras inom kursens ram såsom
- Basgruppsarbete
- Föreläsning
- Seminarium
- Rollspel
- Egna studier
Kursen ges även på engelska.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande i undervisningsmoment samt genom en individuell skriftlig och muntlig examination.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
DidacticumDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.