Att skapa inriktning och samordning genom samverkan med frivilliga vid samhällsstörningar, 1.5 hp
To Enable Co-Ordination and Collaboration with Volunteers in Large-scale Emergencies and Crises, 1.5 credits
77GU40
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Sofie PilemalmKursansvarig
Sofie PilemalmStudierektor eller motsvarande
Malin GranathKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2019 | 201950-201950 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
InformatikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXLärandemål
Efter avslutad kursen ska deltagaren kunna:
- redogöra för samverkan mellan blåljus, frivilligorganisationer och spontanfrivilliga vid samhällsstörningar
- redogöra för inriktning av insatsmål, samordning genom aktörsgemensam samverkan och ledning
- redogöra för hur traditionella krishanteringsorganisationer och frivilliga kan samverka för att uppnå inriktning och samordning vid samhällsstörningar
- redogöra för behov av ett före-under-efter perspektiv som en förutsättning för effektiv samverkan
- redogöra för hur traditionella aktörer i krishanteringssystemet och frivilligverksamheten är organiserade
- redogöra för simuleringsbaserad träning i samverkan och ledning
- diskutera vetenskapliga teorier och perspektiv om sambandet mellan samverkan, ledning och resiliens
Kursinnehåll
Kursen behandlar följande områden och moment:
- Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar relaterat till
* Svenska krishanteringssystemet
* Frivilligorganisationer
* Spontanfrivilliga
- Teamkognition som teoretisk grund för samverkan.
- Organisation av svenska krishanteringssystemet
- Organisation av frivilligverksamhet i Sverige
- Forskning om simuleringsbaserad träning
- Forskning om samverkan, ledning och resiliens
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och workshops. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom
- aktivt deltagande i övningar och workshops
- individuell skriftlig rapport
Detaljerad information återfinns i kursens studieanvisning.
Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinations/orm, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.