Bibelvetenskap III: Jesus och evangelierna med grekiska, 15 hp
Biblical Studies III: Jesus and the Gospels with Greek, 15 credits
790G41
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Carl-Magnus CarlsteinKursansvarig
Carl-Magnus CarlsteinStudierektor eller motsvarande
Carl-Magnus CarlsteinKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Blandad undervisningstid) | VT 2024 | 202404-202423 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FFörkunskapskrav
- Godkänd Bibelvetenskap I: En introduktion till Bibeln, 7,5 hp
eller
Religionsvetenskap, grundkurs, 30hp med godkänd delkurs i bibelvetenskap, 7,5 hp
eller
motsvarande godkänd grundkurs i bibelvetenskap/exegetik/exegetisk teologi, 7,5 hp - Godkänd Bibelvetenskap II: Gamla testamentet/Tanak och Nya testamentet, 15 hp
eller
motsvarande fortsättningskurs(er) i bibelvetenskap/exegetik/exegetisk teologi, 15 hp godkända - Bibelvetenskap II: Nytestamentlig grekiska, 15 hp, med minst 7,5 hp godkända
eller
motsvarande kurs i nytestamentlig grekiska, 15 hp, med minst 7,5 hp godkänd
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt analysera evangeliernas tillkomst, källvärde, historiska bakgrund, genrer och innehåll,
- jämföra och analysera teologiska huvudlinjer i evangelierna
- relatera evangelietexter som berörs i kursen till centrala tolkningstvister, forskningsproblem och metodfrågor
- analysera språkliga företeelser i evangelietexter på grundspråket med hjälp av adekvat terminologi samt översätta bibeltexten till svenska
- analysera bibeltexter med hjälp av relevanta tolkningsverktyg, termer och bibelkommentarer utifrån ett hermeneutiskt perspektiv
- kritiskt diskutera ställningstaganden i en utgåvas textkritiska apparat med hjälp av textkritiska principer
- kritiskt värdera bibeltolkningar och diskutera texttolkningens förutsättningar med hjälp av centrala begrepp i hermeneutisk teoribildning
Kursinnehåll
I kursen behandlas en fördjupad översikt av Matteusevangeliet, Markusevangeliet, Lukasevangeliet och Johannesevangeliet och deras tillkomst, historiska bakgrund, genrer och innehåll. I denna översikt ingår en ingående introduktion till centrala forskningsfrågor. Ett särskilt fokus i översikten ligger på teologiska huvudtankar i evangelierna.
Förutom en översikt innefattar kursen ett studium av enskilda evangelietexter med hjälp av bibelkommentarer samt hur ett textavsnitt utgör en del av en större litterär och teologisk helhet. Bibeltexter analyseras på ett hermeneutiskt medvetet sätt och behandlade texter relateras till centrala tolkningstvister, forskningsproblem och metodfrågor som rör exempelvis evangelierna som berättelse, intertexter och tillämpning av språkvetenskapliga teorier.
Detta textstudium omfattar också en fortsatt orientering i nytestamentlig grekiska. Översättningsarbetet ökar förmågan att bestämma former på ord, utökar ordförrådet, och stärker särskilt färdigheten att identifiera syntaktiska konstruktioner och analysera dem med adekvat terminologi. Den textkritiska apparaten och dess ställningstaganden diskuteras utifrån textkritiska principer.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- individuella tentamina, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs att samtliga moment har minst G, för Väl godkänt slutbetyg krävs att minst 60% av de högskolepoäng som kan ge VG har betyget VG.
Mer detaljerad information finns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
HEM1 | Hemtentamen: Översikt | 4 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatoriska seminarier: Metodseminarier | 0 hp | U, G |
RED1 | Muntlig redovisning: Text och kommentar | 4 hp | U, G, VG |
RED2 | Muntlig redovisning: Text och kommentar | 5 hp | U, G, VG |
UPG1 | Skriftlig redovisning: Slutuppgift | 2 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.