Filipperbrevet: Paulus, vänskap och ett Kristuslikt sunt förnuft, 7.5 hp
Philippians: Paul, friendship, and a Christlike phronesis, 7.5 credits
790G58
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Carl-Magnus CarlsteinKursansvarig
Carl-Magnus CarlsteinStudierektor eller motsvarande
Carl-Magnus CarlsteinKontaktinformation
Kursansvarig
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | VT 2025 | 202504-202523 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Historia 1b eller 1a1 och 1a2
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- översiktligt analysera Filipperbrevets argumentation mot bakgrund av dess kontext
- sammanfatta teologiska huvudlinjer i Filipperbrevet, särskilt frågan om en Kristuslik omdömesförmåga
- relatera texter ur Filipperbrevet till centrala tvistefrågor i brevets tolkningshistoria
- kritiskt diskutera tolkningar av Filipperbrevet
Kursinnehåll
I denna kurs ges en introduktion till Filipperbrevet och dess teologiska budskap. Kursen har två huvudsakliga delar där den ena delen handlar om att analysera Filipperbrevets argumentation i svensk översättning och mot bakgrund av dess historiska kontext. En aspekt av denna analys är att sammanfatta teologiska huvudlinjer. I Filipperbrevet finns en rad teologiska teman, inte minst påpekar Paulus upprepade gånger att mottagarna behöver en moralisk omdömesförmåga – ett slags Kristuslikt sunt förnuft – för att hantera de utmaningar som de står inför. Denna fråga lyfts särskilt fram i sammanfattandet av brevets teologiska huvudlinjer.
Den andra delen rör tolkningshistorien. Filipperbrevet är en bibelbok som har diskuterats livligt i den kristna kyrkans historia, och det betyder att det finns många sätt att tolka brevet. Texter ur Filipperbrevet relateras till centrala tvistefrågor i brevets tolkningshistoria och olika tolkningar diskuteras kritiskt.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuella skriftliga inlämningsuppgifter, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på alla moment. För Väl godkänt slutbetyg krävs att minst 50 % av högskolepoängen som kan ge VG har betyget VG.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Skriftlig redovisning: tolkningsuppgift 1 | 1.5 hp | U, G, VG |
UPG2 | Skriftlig redovisning: tolkningsuppgift 2 | 2.5 hp | U, G, VG |
OBL2 | Obligatoriska seminarier | 1.5 hp | U, G |
UPG4 | Skriftlig redovisning, tolkningsuppgift 3 | 2 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Upprop (790G58) | Upprop (790G58).pdf | |
Kurslitteratur (790G58) | Kurslitteratur (790G58).pdf | |
Schema (790G58) | Schema (790G58).pdf |