InGenious - Hållbara städer och samhällen – tvärdisciplinärt framtidsprojekt, 5 hp

InGenious - Sustainable Cities and Communities – cross disciplinary project, 5 credits

799G60

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Charlotte Norrman, Karin Wigger

Kursansvarig

Charlotte Norrman, Karin Wigger

Studierektor eller motsvarande

Dzamila Bienkowska

Tillgänglig för utbytesstudenter

Ja

Kontaktinformation

Claudia Schmid

Claudia Schmid

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Åttondelsfart, Blandad undervisningstid) VT 2025 202504-202523 Engelska Linköping, Valla
Fristående kurs (Åttondelsfart, Blandad undervisningstid) VT 2025 202504-202523 Engelska Linköping, Valla
Fristående kurs (Åttondelsfart, Blandad undervisningstid) VT 2025 202504-202523 Engelska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2F

Förkunskapskrav

  • 90 hp godkända eller motsvarande
  • Engelska 6
    Undantag ges för svenska

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • identifiera aktuella utmaningar kopplat till hållbara städer och samhällen, och föreslå hållbara lösningar genom att tillämpa nerväxtekonomiska principer
  • utveckla och presentera hållbara och värdeskapande koncept för hållbara städer och samhällen
  • skriftligt och muntligt kommunicera hållbara koncept till intressenter med olika bakgrund
  • diskutera och reflektera kring grupprocesser och gruppdynamik i öppna innovationsprocesser där individer från olika professioner samverkar tvärdisciplinärt
  • reflektera över den egna lärprocessen

Kursinnehåll

I kursen behandlas utmaningarna för det globala målet hållbara städer och samhällen genom att sätta ekologisk hållbarhet, lokaliserad ekonomi, social rättvisa och välbefinnande i fokus. I kursen behandlas nerväxtekonomi inom tvärdisciplinära framtidsprojekt för hållbara städer och samhällen och genomförs i tvärdisciplinära team. Dessutom behandlas etiska aspekter kring förståelse av utmaningar och utveckling av möjligheter. Teorier och modeller kring hållbarhet, entreprenörskap, gruppdynamik och kommunikation behandlas.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen baseras på pedagogiken utmaningsdrivet lärande – challenge-based learning (CBL) och sker i form av föreläsningar, filmer, workshops, seminarier och grupparbete. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Undervisningen sker i huvudsak på distans utom en veckas mobilitet i samarbete med ett partneruniversitet i form av ett Blended Intensive Program.

Undervisnings- och examinationsspråk: engelska.

Examination

Kursen examineras genom 

  • skriftlig inlämningsuppgift i grupp, betygsskala: UV
  • aktivt deltagande i seminarier och pitchar, betygsskala: UG
  • individuell skriftlig reflektion, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs Väl godkänt på den gruppvisa skriftliga inlämningsuppgiften samt på den individuella skriftliga reflektionen.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
INLU Inlämningsuppgift i grupp 2 hp U, G, VG
SEM1 Aktivt deltagande i seminarier och pitchar 1 hp U, G
REF1 Individuell skriftlig reflektion 2 hp U, G, VG

Kompletterande litteratur

Böcker

Pijl, Patrick van der, Lokitz, Justin, Solomon, Lisa Kay, Van Lieshout, Maarten, Van der Pluijm, Erik, (2016) Design a better business : new tools, skills and mindset for strategy and innovation. Hoboken, New Jersey : Wiley, 2016.

ISBN: 9781119272113, 9781119272120

Tonnquist, Bo, (2016) Project management : [a guide to the theory and practice of project methodology and agile methods] 3. ed. Stockholm : Sanoma utbildning, 2016

ISBN: 9789152341148

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.