Omvårdnad i samband med anestesi/analgesi under specifika förutsättningar, 15 hp

Nursing Care in Anaesthesia and Analgesia: advanced part, 15 credits

8ANA03

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Andreas Nilsson

Kursansvarig

Anne Söderlund Schaller

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASA3 Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot anestesisjukvård 2 (VT 2025) 202504-202523 Svenska Jönköping O
MASA3 Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot anestesisjukvård 2 (VT 2025) 202504-202523 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Särskild information

Kursen ingår som en delkurs i specialistutbildningen till anestesisjuksköterska. Kursen fokuserar omvårdnad och problemlösning för individer med förändrade förutsättningar vid skilda anestesiologiska och kirurgiska situationer samt anestesisjuksköterskans professionella skicklighet och förhållningssätt. Kursen inkluderar teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning i lika stor omfattning.

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot anestesisjukvård

Förkunskapskrav

Av socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård omfattande 180 högskolepoäng* (120 poäng) eller motsvarande dvs grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng *(10 poäng) samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som legitimerad sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A. *poängberäkning enligt Högskoleförordningen SFS 2006:1053

Lärandemål

Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
Kunskap och förståelse

  • visa fördjupad kunskap i att bedöma, planera, genomföra och utvärdera omvårdnad i den komplicerade anestesiologiska och/eller kirurgiska situationen.
  • ur ett ålders- och genusperspektiv visa fördjupad kunskap i den komplicerade anestesiologiska och/eller kirurgiska situationen.
  • värdera eventuella risker för komplikationer och olika handlingsalternativ för att förhindra att komplikationer uppstår.
  • värdera kunskap inom aktuell forskning.
  • visa förståelse för utveckling- och/eller förbättringsarbete inom professionen.

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att självständigt utföra undersökningar och behandlingar
  • tillämpa kunskap som befrämjar patient, närstående och medarbetares välbefinnande och miljö.
  • tillämpa preventiva åtgärder för så god postoperativ återhämtning för patienten som möjligt.
  • visa förmåga att självständigt arbeta, delta och organisera teamarbetet kring patienten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • samarbeta med kollegor och medarbetare
  • visa öppenhet för patienters mångfald.
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att fortlöpande utveckla professionella skicklighet och förhållningssätt.

Kursinnehåll

Kursens fokuserar omvårdnad för individer med förändrade förutsättningar vid skilda anestesiologiska och kirurgiska sammanhang samt vidareutveckling av anestesisjuksköterskans professionella skicklighet och förhållningssätt. I kursen studeras teorier och modeller inom omvårdnad applicerbara inom problemområdet. Miljöns betydelse för individens välbefinnande studeras. Ur ett ålders- och genusperspektiv studeras individens olika behov i samband med anestesi och kirurgi.

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Medicinska fakulteten bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.

I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, verksamhetsförlagd utbildning (VFU), praktiska övningar, simuleringsövningar/färdighetsträningar och föreläsningar, artikelgranskning samt seminarier.

Examination

Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning och inlämningsuppgift. Vid kursens slut sker en individuell skriftlig och klinisk examination.

Bedömning av studentens prestation under VFU relaterat till studentens uppfyllande av kursens mål, görs vid samtal mellan student, handledare och kontaktlärare. Till grund för samtalet ligger studentens inlärningsplan, loggbok med handledarkommentarer samt handledarens skriftliga bedömningsunderlag och studentens skriftliga självbedömning och reflektion.

Salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

 

Avbrytande av VFU 

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid. 

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns  ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VFU2 VFU 2 3.5 hp U, G
VFU1 VFU 1 3 hp U, G
TEN2 Tentamen 2 2 hp U, G
KLEX Klinisk examen 1 hp U, G
CSEM Case seminarium 1 + 2 1 hp U, G
1TEN Tentamen 1, omvårdnadsbegrepp 2 hp U, G
3BAS Basgrupp 1.5 hp U, G
SOB3 Seminarium, omvårdnadsbegrepp 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.