Anestesiologi under specifika förutsättningar, 7.5 hp
Anaesthesiology and special conditions, 7.5 credits
8ANA05
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Andreas NilssonKursansvarig
Anne Söderlund SchallerStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASA3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot anestesisjukvård | 2 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Jönköping | O |
MASA3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot anestesisjukvård | 2 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Kursen ingår som en delkurs i utbildningen till specialistsjuksköterska med inriktning mot anestesisjukvård. Kursen belyser anestesiologiska metoder och tekniker för svårt sjuk patient och/eller avancerad kirurgisk metod samt anestesisjuksköterskans funktion i samband med stor olycka/ katastrof. Kursen inkluderar teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning i lika stor omfattning.
Kursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot anestesisjukvård
Förkunskapskrav
Av socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård omfattande 180 högskolepoäng* (120 poäng) eller motsvarande dvs. grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng *(10 poäng) samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som legitimerad sjuksköterska. *poängberäkning enligt Högskoleförordningen SFS 2006:1053.
Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- värdera och välja relevant metod i den komplicerade anestesiologiska och/eller kirurgiska situationen.
- visa fördjupad kunskap vid bedömning, planering, genomförande och utvärdering av medicinska åtgärder vid olika anestesiologiska metoder och kirurgiska behov.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att självständigt planera och genomföra anestesi vid medelstor kirurgi hos frisk patient.
- värdera situationen för att kunna handla, prioritera och fatta snabba beslut då akuta tillstånd tillstöter.
- visa förmåga att tillämpa och integrera sina specialistkunskaper vid stora olyckor och katastrofer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa självkännedom, empatisk förmåga samt ansvar för att handlingar anpassas efter aktuell situation.
- visa fördjupad förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patient, närstående och medarbetare i den komplicerade anestesiologiska och/eller kirurgiska situationen.
Kursinnehåll
I kursen studeras patofysiologiska tillstånd vilka kräver avancerad anestesiologisk och/eller kirurgisk metod. Sjukvårdens och samhällets beredskap vid stora olyckor och katastrofer samt anestesisjuksköterskans funktion i samband med stor olycka/katastrof studeras.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Medicinska fakulteten bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, verksamhetsförlagd utbildning (vfu), praktiska övningar, simuleringsövningar, föreläsningar, artikelgranskning och seminarier.
Examination
Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning och inlämningsuppgift. Vid kursens slut sker en individuell skriftlig och klinisk examination.
Bedömning av studentens prestation under VFU relaterat till studentens uppfyllande av kursens mål, görs vid samtal mellan student, handledare och kontaktlärare. Till grund för samtalet ligger studentens inlärningsplan, loggbok med handledarkommentarer samt handledarens skriftliga bedömningsunderlag och studentens skriftliga självbedömning och reflektion.
Omfattning av omexamination och förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning
För såväl omexamination som förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination respektive första bedömningstillfället. Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får studenten göra detta moment ytterligare en gång.
Antal examinationstillfällen
Resurskrävande examinationsformer är begränsade till sammanlagt fem gånger; d vs student som inte godkänts vid ordinarie examinationstillfälle har möjlighet att genomgå provet vid ytterligare fyra tillfällen. Därefter ges inget ytterligare tillfälle. övriga examinationsformer har studenten rätt gå igenom ett obegränsat antal gånger. Tidpunkten för omexamination skall anges i början av varje termin. Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Avbrytande av VFU
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VFU2 | VFU 2 | 2 hp | U, G |
VFU1 | VFU 1 | 1.5 hp | U, G |
TEN5 | Tentamen | 2 hp | U, G |
KLEX | Klinisk examination | 0.5 hp | U, G |
BAS5 | Basgrupp | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.