Omvårdnad i samband med grundläggande anestesi, 7.5 hp
Nursing care in basic anaesthesia and analgesia, 7.5 credits
8ANA06
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Andreas NilssonKursansvarig
Anne Söderlund SchallerStudierektor eller motsvarande
Patrik RytterströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASA3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot anestesisjukvård | 1 (HT 2024) | 202435-202449 | Svenska | Jönköping | O |
MASA3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot anestesisjukvård | 1 (HT 2024) | 202435-202449 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot anestesisjukvård, termin 1.
Verksamhetsförlagd utbildning sker inom hela Östergötland vilket kan vara förenat med kostnader för resor.
Studiegrupp på annan ort kan förekomma. Merparten av kursens genomförande sker på aktuell studieort men vissa utbildningsmoment genomförs i Linköping och kräver resor till Linköping. Även vid utbildning på annan studieort kan verksamhetsförlagd utbildning innebära resor och kostnader för dessa.
Kursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot anestesisjukvård
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen 180hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15hp
- Legitimation som sjuksköterska
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet
eller
- Sjuksköterskeexamen 90-180hp
- Legitimation som sjuksköterska
- Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15hp
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- identifiera och bedöma patientens behov, resurser och reaktioner före, under och efter okomplicerad anestesi/analgesi,
- beskriva planering av perioperativt vårdförlopp,
- förklara och urskilja fördjupade kärnkompetenser inom anestesiologisk omvårdnad,
- förklara kärnkompetenserna utifrån olika vetenskapliga perspektiv och metoder,
- förklara och kritiskt granska anestesisjuksköterskans yrkesroll och kompetens relaterad till perioperativa och andra specialistsjuksköterskors kompetensområde.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- identifiera vårdbehov i samverkan med handledare och i lämplig situation också i samverkan med patient och närstående,
- bedöma genomförda omvårdnadsåtgärder och deras konsekvenser,
- medverka vid och självständigt utföra grundläggande moment förekommande vid anestesiologiskt omvårdnadsarbete,
- motivera, planera, stödja och initiera kärnkompetenser inom anestesiologisk omvårdnad,
- kritiskt granska och värdera forskning inom anestesiologisk omvårdnad för att kunna omsätta den i praxis.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- analysera det egna beteendets påverkan vid interaktion med patienter, närstående och andra yrkesgrupper,
- värdera kärnkompetenser och olika kunskapskällor utifrån vetenskapligt och etiskt förhållningssätt.
Kursinnehåll
I kursen studeras perioperativt vårdförlopp, anestesisjuksköterskans kompetensområde samt vårdens sex kärnkompetenser utifrån anestesisjuksköterskans omvårdnadsperspektiv. Kursen inkluderar teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning i lika stor omfattning.
- Grundläggande omvårdnadsåtgärder i det perioperativa vårdförloppet.
- Kommunikation i det korta mötet
- Kärnkompetensernas betydelse för anestesisjuksköterskans arbete
- De sex kärnkompetenserna (personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap för kvalitetsutveckling, säker vård, informations- och kommunikationsteknologi)
- Vetenskapliga metoder som litteraturstudie, kvalitativa- och kvantitativa metoder
- Anestesisjuksköterskans yrkesroll och kompetens
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. I kursen varvas teoretiska och praktiska moment.
I kursen ingår föreläsningar, basgruppsarbete, seminarium, studieuppgifter, färdighetsträning, fältstudier och verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras med individuell skriftlig hemexamination.
Basgruppsarbete, seminarier, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning utgör obligatoriska moment och aktivt deltagande är en förutsättning för godkänt. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med eget arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften.
Om studieuppehåll begärs, fortsätter VFU:n från avbrottsdagen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Avbrytande av VFU
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VFU1 | VFU | 3 hp | U, G |
EXAS | Examination, omvårdnad | 1 hp | U, G |
SOM1 | Seminarium, omvårdnad | 2 hp | U, G |
BASG | Basgrupp | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.