Professionell utveckling, teamarbete och ledarskap inom arbetsterapi, 21.0 hp

Professional development, teamwork and leadership in occupational therapy, 21.0 credits

8ATG64

Huvudområde

Arbetsterapi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Helene Lidström

Kursansvarig

Michaela Munkholm

Studierektor eller motsvarande

Jane Holstein
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MGAT2 Arbetsterapeutprogrammet 6 (HT 2019) 201935-202002 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Arbetsterapi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2F

Kursen ges för

  • Arbetsterapeutprogrammet

Särskild information

Kursen ges under termin sex på arbetsterapeutprogrammet.  I denna kurs ingår ett interprofessionellt (IPL) moment; ”Professionella perspektiv i samverkan” (3 hp).

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen Professionell utveckling, teamarbete och ledarskap inom arbetsterapi, krävs godkänt basgruppsarbete från kursen Hälsofrämjande arbetsterapi i ett välfärdsperspektiv (termin 5). Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Argumentera för val av arbetsterapeutisk bedömning, åtgärd och utvärdering baserad på arbetsterapi inom medicinsk vetenskap och andra relaterade ämnesområden,
  • analysera relationen mellan medicinska behandlingsmetoder och aktivitetsutförande för personer med funktionsnedsättning i olika åldrar,
  • analysera relationen mellan den egna professionella kunskapen och teamets gemensamma kunskap för att identifiera, formulera och lösa problem i teamarbetet inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst,
  • analysera arbetsterapeutisk intervention utifrån evidens och beprövad erfarenhet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Självständigt och med ett personcentrerat förhållningssätt genomföra intervention utifrån arbetsterapiprocessen samt i enlighet med relevanta lagar och författningar dokumentera dessa,
  • i samråd med patienten och närstående bidra till vårdteamets planering och genomförande av vård, omsorg och rehabilitering,
  • tillämpa ett evidensbaserat arbetssätt för att säkerställa en säker och effektiv vårdprocess.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Reflektera över individers och gruppers förutsättningar för och behov av aktivitet utifrån ett mångfaldsperspektiv,
  • reflektera över det egna behovet av kontinuerlig utveckling och lärande i relation till framtida professionsutövning,
  • värdera den egna handlingsberedskapen för att anta utmaningar inom befintliga och nya sammanhang för arbetsterapi i ett föränderligt samhälle,
  • reflektera över ledarskap som en del i arbetsterapeutisk professionsutövning,
  • demonstrera en helhetssyn i relation till patientens och närståendes behov och kunnande,
  • bedöma kompetensbehovet för patientens vårdprocess utifrån gemensamma och unika kompetenser för respektive profession.

Kursinnehåll

Kursen omfattar arbetsterapi 21 hp och dess huvudsakliga innehåll utgör en fördjupning av interventioner inom arbetsterapi vid sjukdomar och hälsoproblem. I kursen integreras teori och praktik och verksamhetsförlagd utbildning ingår där studenten utifrån evidens och beprövad erfarenhet genomför, dokumenterar och utvärderar arbetsterapeutiska interventioner med en hög grad av självständighet.

Innehåll som bearbetas i kursen:

  • Arbetsterapeutiska interventioner vid sjukdomar och hälsoproblem
  • Diskrimineringsgrunder i relation till arbetsterapeutisk professionsutövning
  • Evidensbaserad medicin och arbetsterapi
  • Hälsoekonomiska analyser inom hälso- och sjukvård
  • Ledarskap inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst
  • Mellanmänskliga relationer
  • Personcentrerad vård
  • Självständighet i arbetsterapeutisk professionsutövning inklusive teamarbete inom hälso- och sjukvården

IPL-momentet innebär att studenten gör verksamhetsförlagd utbildning där den egna professionella kompetensen ska synliggöras i samverkan med andra professioner inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst. I processen tillämpas kunskaper inom teamteori, kommunikation och metoder i avsikt att uppnå en evidensbaserad verksamhet.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

Examination

Lärandemålen i kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer i obligatoriska examinerande moment, vilka utgörs av seminarier, studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning. De i kursen ingående examinationsformerna är:

  • muntlig redovisning
  • skriftlig redovisning

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och/eller VFU-plats finns att tillgå.

Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får studenten göra detta moment ytterligare endast en gång. Övriga examinerande moment får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för arbetsterapeutprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till utbildningsnämnden på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring. 

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VFU8 Verksamhetsförlagd utbildning 9 hp U, G
TEN8 Skriftlig och muntlig individuell tentamen 3 hp U, G
PRY8 Professionell utveckling 1.5 hp U, G
MER8 Mellanmänskliga relationer 3 hp U, G
LED8 Ledarskap 1.5 hp U, G
IPL3 Professionella perspektiv i samverkan, IPL-III 3 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.