Självständigt arbete med inriktning mot reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa (yrkesexamen), 15.0 hp
Thesis in Midwifery Science, 15.0 credits
8BAA21
Huvudområde
Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsaUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tiny JaarsmaKursansvarig
Siw AlehagenStudierektor eller motsvarande
Lena HanbergerKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASB2 | Barnmorskeprogrammet | 2 (HT 2018) | 201835-201923 | Svenska | Linköping, US | V |
MASB2 | Barnmorskeprogrammet | 2 (HT 2018) | 201835-201923 | Svenska | Jönköping, US | V |
Huvudområde
Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsaUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1EKursen ges för
- Barnmorskeprogrammet
Särskild information
Kursen utgör det självständiga arbete med inriktning mot reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, som krävs för yrkesexamen som barnmorska.
Förkunskapskrav
Grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen i omvårdnad och 12 månaders yrkesverksamhet, som legitimerad sjuksköterska, motsvarande heltid. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 hp samt minst 24 månaders yrkesverksamhet, som legitimerad sjuksköterska, motsvarande heltid under de senaste 5 åren.
Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
I syfte att stärka den professionella utvecklingen skall studenten efter genomgången kurs ha
förvärvat fördjupad kunskap och förståelse inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa genom att
kunna:
Kunskap och förståelse
- Visa fördjupad kunskap inom valt problemområde
Färdighet och förmåga
- formulera en problemställning utifrån aktuellt kunskapsläge samt klargöra samband mellan frågeställning, teori, resultat och slutsatser
- planera, genomföra, rapportera, presentera det självständiga arbetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa medvetenhet om etiska aspekter
- kritiskt granska, värdera och diskutera det egna och andras självständiga arbete.
Kursinnehåll
Kursen är en fördjupningskurs inom utbildningsprogrammet och är fördelad över termin två och tre. Barnmorskans kompetensområde innefattar hälsofrämjande arbete, att självständigt vårda kvinnan vid graviditet, förlossning och ansvara för nyföddhetsvård samt postpartumvård. Barnmorskans kompetensområde omfattar även gynekologisk vård, abortverksamhet och infertilitetsproblematik samt antikonception. Det är höga krav på barnmorskans kompetens att bedriva en säker och trygg vård, varför teoretiska, vetenskapliga och kliniska kunskaper om medicinskt komplexa situationer och dess handläggning är centralt.
Kursens huvudsakliga innehåll är ett självständigt arbete inom ett för barnmorskans kompetensområde relevant kliniskt problemområde. Kliniska och etiska aspekter studeras och tillämpas. Fältstudier och studiebesök i olika kliniska miljöer.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Medicinska fakulteten bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus.
I kursen ingår seminarier, samt självständiga studier under handledning som leder fram till ett examensarbete. Det självständiga arbetet redovisas skriftligt och muntligt. Arbetet genomförs med hög grad av självständighet och eget ansvar.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång. Kursen examineras genom att studenten presenterar och diskuterar sitt arbete inom huvudområdet omvårdnad, vid ett seminarium.
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är deltagande i projektplansseminarium, presentation och diskussion av eget arbete samt granskning av en annan students självständiga arbete.
Varje student ska delta aktivt i ytterligare fem examinationsseminarier på grund- eller avancerad nivå.
Omfattning av omexamination
Tidpunkt för omexamination ska anges i början av varje termin. För omexamination gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till tentamen ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, och prefekt/proprefekt.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEMD | Seminariedeltagande, termin 3 | 1 hp | U, G |
PRJS | Projektserminarium, termin 2 | 1 hp | U, G |
PRJ2 | Projektarbete 2, termin 3 | 7 hp | U, G |
PRJ1 | Projektarbete 1, termin 2 | 4.5 hp | U, G |
PRES | Presentation, termin 3 | 1 hp | U, G |
IDES | Idéseminarum, termin 2 | 0.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.