Självständigt arbete med inriktning mot reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa (magisterexamen), 15.0 hp
Master's Thesis in Nursing Science in Reproductive, Perinatal and Sexual Health, 15.0 credits
8BAA22
Huvudområde
Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsaUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tiny JaarsmaKursansvarig
Siw AlehagenStudierektor eller motsvarande
Lena HanbergerKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASB2 | Barnmorskeprogrammet | 2 (HT 2018) | 201835-201923 | Svenska | Linköping, US | V |
MASB2 | Barnmorskeprogrammet | 2 (HT 2018) | 201835-201923 | Svenska | Jönköping, US | V |
Huvudområde
Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsaUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2EKursen ges för
- Barnmorskeprogrammet
Särskild information
Kursen bedrivs på avancerad nivå och utgör det självständiga arbetet som krävs för magisterexamen i reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa samt för yrkesexamen som barnmorska.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen i omvårdnad och 12 månaders yrkesverksamhet som sjuksköterska, motsvarande heltid. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15hp samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet som sjuksköterska, motsvarande heltid.
Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap och förståelse inom ämnet reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa,
- syntetisera aktuell forskning inom problemområdet och problematisera valt område,
- motivera val av vetenskaplig metod och dess relevans för forskningsproblemet och därmed påvisa en fördjupad metodkunskap
Färdighet och förmåga
- integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar,
- formulera en forskningsfråga utifrån aktuell forskning samt klargöra samband mellan syfte, teori, resultat och slutsatser,
- planera, genomföra och rapportera ett vetenskapligt arbete,
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sitt vetenskapliga arbete,
- på en vetenskaplig nivå, kritiskt granska, värdera och diskutera det egna och andras examensarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa medvetenhet över forskningsetiska aspekter,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
- värdera och diskutera det egna arbetets betydelse för kunskapsutvecklingen inom problemområdet
Kursinnehåll
Kursen är en fördjupningskurs inom utbildningsprogrammet och är fördelad över termin två och tre. Barnmorskans kompetensområde innefattar hälsofrämjande arbete, att självständigt vårda kvinnan vid graviditet, förlossning och ansvara för nyföddhetsvård samt postpartumvård. Barnmorskans kompetensområde omfattar även gynekologisk vård, abortverksamhet och infertilitetsproblematik samt antikonception. Det är höga krav på barnmorskans kompetens att bedriva en säker och trygg vård, varför teoretiska, vetenskapliga och kliniska kunskaper om medicinskt komplexa situationer och dess handläggning är centralt. Studenten ska utforma en vetenskaplig uppsats inom vård, samt muntligt presentera och försvara denna.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid medicinska fakulteten bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus.
I kursen ingår seminarier, samt självständiga studier under handledning som leder fram till ett examensarbete.
Arbetet genomförs med hög grad av självständighet och eget ansvar.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga ingående moment. Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Examinationen innebär individuell bedömning av examensarbetet samt respondent – och opponentskap.
Obligatoriska moment är: idéseminarium, litteratur- och metodseminarium och examinationsseminarium. Varje student ska, förutom eget respondent− och opponentskap delta aktivt i ytterligare fem examinationsseminarier.
Omfattning av omexamination
För omexamination gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet.
Antal examinationstillfällen
Resurskrävande examinationsformer är begränsade till sammanlagt fem gånger; d v s student som inte godkänts vid ordinarie examinationstillfälle har möjlighet att genomgå provet vid ytterligare fyra tillfällen. Därefter ges inget ytterligare tillfälle. Övriga examinationsformer har studenten rätt gå igenom ett obegränsat antal gånger. Tidpunkten för omexamination skall anges i början av varje termin. Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEMD | Seminariedeltagande, termin 3 | 1 hp | U, G |
RESP | Försvar eget arbete, termin 3 | 1 hp | U, G |
METS | Metod- och litteraturseminarium, termin 2 | 1 hp | U, G |
IDES | Idéseminarum, termin 2 | 0.5 hp | U, G |
EXA2 | Examensarbete 2, termin 3 | 7 hp | U, G |
EXA1 | Examensarbete 1, termin 2 | 4.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.