Fördjupning av reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, 15 hp
Advanced Studies of Reproductive, Perinatal and Sexual Health, 15 credits
8BAA36
Huvudområde
Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsaUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mia BarimaniKursansvarig
Matilda HolmbomStudierektor eller motsvarande
Patrik RytterströmKontaktinformation
Julia Eriksson
- julia.eriksson@liu.se
- 013-28 25 74
-
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASB2 | Barnmorskeprogrammet | 3 (HT 2024) | 202435-202502 | Svenska | Jönköping | O |
MASB2 | Barnmorskeprogrammet | 3 (HT 2024) | 202435-202502 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsaUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Kursen ingår i Barnmorskeprogrammet, termin 3.
Verksamhetsförlagd utbildning sker inom hela Östergötland vilket kan vara förenat med kostnader för resor.
Studiegrupp på annan ort kan förekomma. Merparten av kursens genomförande sker på aktuell studieort men vissa utbildningsmoment genomförs i Linköping och kräver resor till Linköping. Även vid utbildning vid annan studieort kan verksamhetsförlagd utbildning innebära resor och kostnader för dessa.
Kursen ges för
- Barnmorskeprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt betyg i basgrupp och verksamhetsförlagd utbildning från kurserna Prevention inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, 12 hp (termin 2) och Komplicerat barnafödande 12 hp (termin 2).
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- argumentera för evidensbaserad handläggning av vård vid normalt och komplicerat barnafödande; graviditet, förlossning och puerperium
- analysera ledarskaps- och organisationsutvecklingsteorier och argumentera för barnmorskans ansvar för att planera leda och samordna vård- och hälsoarbete inom området
- analysera hur transiton till föräldraskap påverkas när det nyfödda barnet är i behov av neonatalvård
- förklara orsaker och motivera handläggning vid intrauterin fosterdöd
- analysera attityders uppkomst och hur attityder kan påverkas i relation till sex- och samlevnad.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt värdera olika lösningar i problemsituationer, fatta beslut och ta ställning till konsekvenserna av olika val
- självständigt identifiera och bedöma komplikationer hos den gravida kvinnan, den födande kvinnan och fostret samt vidta adekvata åtgärder
- självständigt handlägga och bistå vid normal förlossning och efterbördsskede
- organisera handlingar vid komplexa situationer och vid behov handla snabbt
- utföra förlossningsoperationer och genomföra manövrar vid skulderdystoci och sätesändläge
- bedöma och åtgärda akuta tillstånd hos nyfödda barn
- självständigt dokumentera i förlossnings- och eftervårdsjournal
- utforma förbättringsarbeten inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
- utforma och genomföra sex-och samlevnadsundervisning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- beakta etiska perspektiv och förhållningssätt vid vårdutveckling och ledning
- värdera forskningsrön inom området
- förhålla sig till människor med ett helhetsperspektiv så att integritet och autonomi bevaras
- värdera och tillämpa forskningsrön inom området
- värdera behov av kunskap för att fortlöpande kunna utveckla sin professionella kompetens.
Kursinnehåll
Kursen innehåller följande områden som studeras såväl teoretiskt som praktiskt i en klinisk kontext under fem veckors verksamhetsförlagd utbildning med fokus på självständigt handläggande av normal förlossning och identifiering samt handlingsberedskap i komplexa obstetriska situationer. I kursen ska studenten fördjupa kunskaperna inom förlossningsoperationer inom barnmorskans kompetensområde som skulderdystoci, vakuumextraktion, sätes- och tångförlossning och kejsarsnitt samt elektronisk fosterövervakning med hjälp av avancerad teknisk apparatur som cardiotocografi (ctg) och fosterekg med ST–analys (STAN). Kursen ska också ge studenten fördjupade kunskaper inom handläggande av förlossningar med ogynnsam utgång som perinatal död.
I kursen ska studenten uppnå fördjupade kunskaper också inom
- evidensbaserad vård, forskning och utveckling inom reproduktiv, perinatal och sexuell vård
- vårdutveckling med relevans för barnmorskans kliniska verksamhet inom obstetrik
- ledarskap i komplexa obstetriska situationer
- sexual-och samlevnads undervisning relaterat områden som menstruationscykeln, gynekologisk undersökning, gynekologiska infektioner och preventivmedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, studieuppgifter, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning, föreläsningar och färdighetsträning.
Examination
Aktivt deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, studieuppgifter, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.. Kursen examineras med en individuell muntlig och skriftlig examination. Inga begränsningar föreligger i antal gånger som studenten får skriva den skriftliga examinationen om inte godkänt resultat uppnåtts. Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.
Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Avbrytande av VFU
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske-, och specialistsjuksköterskeprogrammen samt masterprogrammet för avancerad specialistsjuksköterska. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BASA | Deltagande i basgruppsarbete | 0.5 hp | U, G |
BASB | Godkänd VFU | 7 hp | U, G |
STUA | Förbättringsarbete | 1 hp | U, G |
STUB | Sexualitet, samtycke och relationer | 1 hp | U, G |
EXA1 | OSCE (objective structural clinical examination) | 4.5 hp | U, G |
CTG1 | CTG-examination | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.