Självständigt arbete med inriktning mot reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, 15 hp

Thesis in Midwifery Science, 15 credits

8BAA40

Huvudområde

Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Tiny Jaarsma

Kursansvarig

Hanna Grundström

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASB2 Barnmorskeprogrammet 2 (VT 2024) 202404-202501 Svenska Jönköping V
MASB2 Barnmorskeprogrammet 2 (VT 2024) 202404-202501 Linköping, US V

Huvudområde

Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1E

Särskild information

Kursen utgör det självständiga arbete (examensarbete) med inriktning mot reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, som krävs för yrkesexamen som barnmorska.

Kursen ges för

  • Barnmorskeprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs 

  • Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
  • 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen 
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå 

eller 

  • Sjuksköterskeexamen 90–180 hp 
  • Godkänd kurs i vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp
  • 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • visa fördjupad kunskap inom valt problemområde inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • formulera en problemställning utifrån aktuellt kunskapsläge samt tydliggöra relationen mellan problemställning, teori, resultat och slutsatser, och
  • planera, genomföra, rapportera och, presentera ett vetenskapligt arbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • visa medvetenhet om forskningsetiska aspekter, och
  • kritiskt granska, värdera och diskutera egna och andras självständiga arbeten.

Kursinnehåll

Kursen är en fördjupningskurs inom utbildningsprogrammet och är fördelad över termin två och tre. Barnmorskans kompetensområde innefattar hälsofrämjande arbete, att självständigt vårda kvinnan vid graviditet, förlossning och ansvara för nyföddhetsvård samt postpartumvård. Barnmorskans kompetensområde omfattar även gynekologisk vård, abortverksamhet och infertilitetsproblematik samt antikonception. Det är höga krav på barnmorskans kompetens att bedriva en säker och trygg vård, varför teoretiska, vetenskapliga och kliniska kunskaper om medicinskt komplexa situationer och dess handläggning är centralt.

Kursens huvudsakliga innehåll är genomförande av ett självständigt arbete inom ett för barnmorskans kompetensområde relevant kliniskt problemområde. Kliniska och forskningsetiska aspekter studeras och tillämpas.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. 

I kursen ingår seminarier samt självständiga studier under handledning som leder fram till ett examensarbete för yrkesexamen. 

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig rapport samt muntlig presentation och diskussion av det självständiga arbetet, vid ett seminarium på kliniskt relevant plats. Dessutom skall en granskning av ett annat självständigt arbete med inriktning barnmorska genomföras. Granskningen görs utifrån kraven för yrkesexamen och sammanställs i en skriftlig rapport

Bedömning sker fortlöpande under kursens gång genom aktivt deltagande i obligatoriska moment och handledning. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. 

De obligatoriska momenten är projektseminarium samt tre examinationsseminarier för självständiga arbeten inom Barnmorskeprogrammet, på avancerad nivå. Examensmålen för yrkesexamen fokuseras.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för specialistsjuksköterskeprogrammen samt barnmorskeprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
PRJ1 Projektarbete 1, termin 2 4.5 hp U, G
PRJ2 Projektarbete 2, termin 3 7 hp U, G
PRJS Projektseminarium, termin 2 1 hp U, G
IDES Idéseminarium termin 2 0.5 hp U, G
PRES Presentation, termin 3 1 hp U, G
SEMD Seminariedeltagande termin 3 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.