Självständigt arbete med inriktning mot reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa (magisterexamen), 15 hp
Master's Thesis in Nursing Science in Reproductive, Perinatal and Sexual Health, 15 credits
8BAA41
Huvudområde
Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsaUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Susanna ÅgrenKursansvarig
Hanna GrundströmStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASB2 | Barnmorskeprogrammet | 2 (VT 2024) | 202404-202501 | Svenska | Jönköping | V |
MASB2 | Barnmorskeprogrammet | 2 (VT 2024) | 202404-202501 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsaUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1ESärskild information
Kursen utgör det självständiga arbetet (examensarbetet) som krävs för magisterexamen i reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa samt för yrkesexamen som barnmorska.
Kursen ges för
- Barnmorskeprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs
- Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen.
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
eller
- Sjuksköterskeexamen 90–180 hp, godkänd kurs i vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp.
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen.
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- visa fördjupad kunskap och förståelse inom huvudområdet reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa,
- sammanställa aktuell forskning inom problemområdet och problematisera valt område, och
- motivera val av forskningsmetod och dess relevans för den valda vetenskapliga frågeställningen.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- integrera kunskap och analysera, bedöma och formulera komplexa frågeställningar,
- formulera en vetenskaplig frågeställning utifrån aktuell forskning samt tydliggöra relationen mellan syfte, teori, resultat och slutsatser,
- planera, genomföra och rapportera ett vetenskapligt arbete,
- redogöra för och diskutera det egna vetenskapliga arbetet, och
- kritiskt granska, värdera och diskutera det egna och andras examensarbeten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- visa medvetenhet om forskningsetiska aspekter,
- värdera vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- värdera och diskutera det egna arbetets betydelse för kunskapsutvecklingen inom problemområdet.
Kursinnehåll
Kursens huvudsakliga innehåll är tillämpning av vetenskapsteori, forskningsetik och forskningsmetodik i ett självständigt arbete med relevans för huvudområdet reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa. I kursen ingår även att på ett pedagogiskt sätt kommunicera det självständiga arbetet.
Kursen är en fördjupningskurs inom utbildningsprogrammet och är fördelad över termin två och tre. Barnmorskans kompetensområde innefattar hälsofrämjande arbete, att självständigt vårda kvinnan vid graviditet, förlossning och ansvara för nyföddhetsvård samt postpartumvård. Barnmorskans kompetensområde omfattar även gynekologisk vård, abortverksamhet och infertilitetsproblematik samt antikonception. Det är höga krav på barnmorskans kompetens att bedriva en säker och trygg vård, varför teoretiska, vetenskapliga och kliniska kunskaper om medicinskt komplexa situationer och dess handläggning är centralt.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Studenterna arbetar parvis med det självständiga arbetet, under handledning, med en ökande grad av självständighet. Seminarier som idéseminarium och litteratur- och metodseminarium ingår.
Examination
Kursen examineras genom individuell bedömning av skriftlig rapport med respondent- och opponentskap. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. De obligatoriska momenten är idé-, samt litteratur och metodseminarium. Varje student ska, utöver eget respondent- och opponentskap, delta i ytterligare fyra examinationsseminarier.
Kursen kan helt eller delvis komma att examineras på engelska om studenter väljer att skriva det självständiga arbetet på engelska.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för specialistsjuksköterskeprogrammen samt barnmorskeprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EAR1 | Examensarbete 1, termin 2 | 4.5 hp | U, G |
EAR2 | Examensarbete 2, termin 3 | 7 hp | U, G |
FÖRS | Försvar eget arbete, termin 3 | 0.5 hp | U, G |
IDSE | Idéseminarium, termin 2 | 0.5 hp | U, G |
MELI | Metod- och litteraturseminarium, termin 2 | 1 hp | U, G |
OPPO | Opponera på annat arbete, termin 3 | 0.5 hp | U, G |
SEDE | Seminariedeltagande, termin 3 | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.