Normal graviditet, förlossning och postnatalperiod, 9 hp

Normal pregnancy, childbirth and postnatal period, 9 credits

8BAA51

Huvudområde

Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Hanna Grundström

Kursansvarig

Maria Spets

Studierektor eller motsvarande

Patrik Rytterström

Kontaktinformation

Maria Spets

Kursansvarig

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASB3 Barnmorskeprogrammet 1 (HT 2025) 202540-202545 Svenska Linköping, US O
MASB3 Barnmorskeprogrammet 1 (HT 2025) 202540-202545 Svenska Jönköping O

Huvudområde

Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Särskild information

Studiegrupper på annan ort kan förekomma.

Kursen ges för

  • Barnmorskeprogrammet

Förkunskapskrav

  • Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp. 
  • Legitimation som sjuksköterska. 
  • 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen. 
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. 

       eller  

  •  Sjuksköterskeexamen 90-180hp.  
  • Legitimation som sjuksköterska. 
  • Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp. 
  • 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen. 
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. 

Lärandemål

Kunskap och förståelse 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • beskriva graviditetens, förlossningens och puerperiets anatomi och fysiologi, 
  • beskriva amning inklusive bröstets anatomi, fysiologi och endokrinologi, 
  • förklara och motivera handläggning av normal graviditet, förlossning och postnatal vård,  
  • förklara och motivera undersöknings- och övervakningsmetoder,  
  • förklara orsakerna till förlossningssmärta och hur smärtan kan hanteras icke-farmakologiskt och farmakologiskt, 
  • beskriva fosterutveckling och omställningen från foster till nyfödd samt det nyfödda barnets beteende och behov, 
  • förklara psykologiska processer i samband med föräldrablivandet, 

 Färdighet och förmåga 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • planera för att leda en föräldragrupp,  
  • genomföra grundläggande obstetriska handgrepp i simuleringsmiljö,  
  • genomföra suturering i simuleringsmiljö enligt gällande teknik vid vaginala bristningar, 
  • analysera evidens och styrdokument i relation till normal graviditet, förlossning och postnatalperiod. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • argumentera för hur amning kan främjas och stödjas utifrån nationella mål och riktlinjer,  
  • kritiskt granska och värdera forskningsresultat inom normal graviditet, förlossning och postnatalperiod.

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga innehåll utgår från den normala graviditeten, förlossningen och postnataltiden. Kursen innehåller följande områden:

  • graviditetens, förlossningens och puerperiets anatomi och fysiologi 
  • hälsoövervakning och livsstilsfaktorer 
  • fosterövervakning och fosterdiagnostik 
  • mödrahälsovård 
  • obstetriska handgrepp 
  • smärtfysiologi och farmakologisk smärtlindring samt icke farmakologisk smärtlindring 
  • suturering 
  • fosterutveckling och omställningen från foster till nyfödd samt det nyfödda barnets beteende och behov 
  • graviditetens och föräldrablivandets psykologi  
  • omställning till föräldraskap och föräldrastöd individuellt och i grupp 
  • barnets nutrition 
  • amning inklusive bröstets anatomi, fysiologi och endokrinologi

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningen är upplagd i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Arbetsformer i denna kurs är basgrupper, studieuppgifter, seminarier, föreläsningar och färdighetsträningar.

Examination

Kursen examineras i form av en individuell skriftlig salstentamen. Dessutom krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, studieuppgifter, seminarier och färdighetsträningar. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej. 

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.