Komplicerad graviditet, förlossning och postnatalperiod, 7.5 hp

Complicated pregnancy, childbirth and postnatal period, 7.5 credits

8BAA53

Huvudområde

Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Hanna Grundström

Kursansvarig

Maria Spets

Studierektor eller motsvarande

Patrik Rytterström

Kontaktinformation

Maria Spets

Kursansvarig

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASB3 Barnmorskeprogrammet 1 (HT 2025) 202550-202602 Svenska Linköping, US O
MASB3 Barnmorskeprogrammet 1 (HT 2025) 202550-202602 Svenska Jönköping O

Huvudområde

Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Särskild information

Studiegrupper på annan ort kan förekomma. 

Kursen ges för

  • Barnmorskeprogrammet

Förkunskapskrav

  • Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp. 
  • Legitimation som sjuksköterska. 
  • 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen. 
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. 

        eller  

  • Sjuksköterskeexamen 90-180hp.  
  • Legitimation som sjuksköterska. 
  • Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp. 
  • 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen. 
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. 

Lärandemål

Kunskap och förståelse 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • förklara barnmorskans ansvarsområde vid komplicerad graviditet, förlossning och postnatal vård,  
  • förklara avvikelser och komplikationer i samband med graviditet, förlossning och postnatal vård, 
  • förklara sjukdomar och tillstånd hos nyfödda barn med utökat vårdbehov eller i behov av neontalvård, 
  • förklara och motivera val av undersöknings- och övervakningsmetoder.   

Färdighet och förmåga 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • analysera hur fysisk och psykisk ohälsa påverkar graviditet, förlossning och postnatalperioden,  
  • genomföra komplicerade obstetriska handgrepp i simuleringsmiljö, 
  • genomföra neonatal HLR i simuleringsmiljö, 
  • analysera evidens och styrdokument i relation till komplicerad graviditet, förlossning och postnatal vård. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • reflektera över etiska dilemman vid komplicerade vårdsituationer och betydelsen av ett professionellt förhållningssätt,  
  • kritiskt granska och värdera forskningsresultat inom komplicerad graviditet, förlossning och postnatal vård.  

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga innehåll utgår från komplicerad graviditet, förlossning och postnatalperiod.  Kursen är teoretisk och innehåller följande områden: 

  • akuta tillstånd och komplikationer 
  • psykisk och fysisk ohälsa 
  • förlossningsrädsla 
  • flerbörd 
  • hälsoövervakning vid komplicerad graviditet 
  • värkrubbningar 
  • avvikande fosterläge 
  • förlossningsinduktion 
  • instrumentella och manuella förlossningsoperationer 
  • planerade och akuta sectio 
  • intrauterin fosterdöd 
  • neonatologi och neonatal HLR  
  • det sjuka nyfödda barnet  
  • amnings- och bröstkomplikationer 

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningen är upplagd i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.  Arbetsformer i denna kurs är basgrupper, studieuppgifter, seminarier, föreläsningar och färdighetsträningar. 

Examination

Kursen examineras i form av en individuell skriftlig salstentamen. Dessutom krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, studieuppgifter, seminarier och färdighetsträningar. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej. 

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.