Projektkurs: Bioentreprenörskap, 6.0 hp
Project Course: Bioentrepreneurship, 6.0 credits
8BKG25
Huvudområde
Medicinsk biologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anna FahlgrenKursansvarig
Walker JacksonStudierektor eller motsvarande
Jonas WetteröKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MGMB2 | Kandidatprogrammet i Experimentell och industriell biomedicin (internationell antagningsomgång) | 2 (VT 2024) | 202403-202422 | 4, 4 | Engelska | Linköping, US | O |
MGMB2 | Kandidatprogrammet i Experimentell och industriell biomedicin (nationell antagningsomgång) | 2 (VT 2024) | 202403-202422 | 4, 4 | Engelska | Linköping, US | O |
Huvudområde
Medicinsk biologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogrammet i Experimentell och industriell biomedicin
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Kemi 2, Matematik 4, Biologi 2
eller
Kemi B, Matematik D, Biologi B och Engelska B
(Områdesbehörighet A13/13, där undantag ges för Fysik 2/B)
Undantag ges för svenska
Genomgången Projektkurs: Produktutveckling inom biomedicin, 6 hp, eller motsvarande
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Beskriva kvalitetssäkringssystem för biomedicinska metoder inom sjukvård, näringsliv och forskning
- Redogöra för grundläggande juridiska och regulatoriska frågeställningar kopplade till kommersialisering och kvalitetssäkring av biomedicinsk vetenskap
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Formulera en kommersiellt gångbar kravspecifikation för projektet utgående från ett projektdirektiv och därigenom bedöma projektets genomförbarhet med avseende på biomedicinska lösningar och tillgängliga resurser
- Visa förmåga att självständigt driva projektarbeten med stöd av en projektmodell
- Upprätta en affärsplan för att nyttogöra innovativa idéer inom biomedicin på affärsmässiga
- grunder
- Kommunicera färdig produkt muntligt och skriftligt för personer vilka ej kan förutsättas vara specialister inom de tekniker som använts
- Identifiera och hantera osäkerheter i projekt och kommersiella processer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Kritiskt bearbeta kommersialiserbara idéer inom biomedicin utifrån ett samhälleligt och etiskt perspektiv
Kursinnehåll
Detta är en grundläggande kurs som behandlar teori och praktiskt arbete kring att kommersialisera en biomedicinsk idé och driva den till produkt. Det innefattar så att förstå juridiska och regulatoriska frågeställningar kring kommersialisering, kvalitetssäkring av biomedicinsk vetenskap som att omsätta detta i en affärsplan. Vidare tränas studenterna i muntlig och skriftlig presentationsteknik och kommunikation. Kursen syftar till att förstå kommersialiseringsprocessen vid utveckling av en biomedicinsk produkt eller tjänst, och se denna ur ett etiskt och samhälleligt perspektiv.
Kursen omfattar ämnesområdena bioentreprenörskap, projektledning, biomedicinsk förbättringskunskap, evidensbaserad hälso- och sjukvård, biomedicinsk kommunikation, biomedicinsk tillämpning och
nyttogörande.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter i kandidatprogrammet i
Experimentell och industriell biomedicin arbetar i verklighetsanknutna och kursrelaterade
biomedicinska frågeställningar för att tillämpa sin kunskap, utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Under hela utbildningen varvas teoretiska och praktiska moment. Dessa arbetsformer utvecklar studentens förmåga att tillämpa kunskap och professionella kompetens.
Arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, seminarier och arbete i projektgrupper.
Examination
Formerna för examination är en skriftlig projektrapport och en muntlig presentation som genomförs gruppvis men bedöms individuellt. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Obligatoriska moment innefattar projektarbete, seminarier, rapporter och inlämningsuppgifter.
Ovan nämnda examinationsform är resurskrävande och är begränsad till fem gånger.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för kandidatprogrammet Experimentell och industriell biomedicin. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Medicinska fakultetenKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
25PR | Projektrapport och inlämningsuppgifter | 4.5 hp | U, G |
25CE | Obligatoriska moment | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.