Grundkurs i biomedicinsk laboratorievetenskap, 4.5 hp

Basic Biomedical Laboratory Science, 4.5 credits

8BMX01

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Biomedicinsk laboratorievetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Studierektor eller motsvarande

Malin Lindqvist Appell
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MGBX1 Ettårig komplettering till Biomedicinsk analytikerexamen 1 (VT 2017) Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Biomedicinsk laboratorievetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Ettårig komplettering till Biomedicinsk analytikerexamen

Särskild information

Programkursen ingår som kurs 1 i Ettårig kompletteringsutbildning till Biomedicinsk analytikerexamen omfattande 60 hp. Kursen riktar sig till personer med biomedicinsk grundutbildning eller motsvarande som har för avsikt att vara yrkesverksamma inom klinisk laboratoriemedicin.

Förkunskapskrav

Kandidatexamen inom biomedicinskt eller motsvarande grundutbildningsprogram som innehåller praktisk laboratorieteknik och kemi inklusive minst 30 hp human anatomi, fysiologi och patofysiologi eller motsvarande och ett självständigt examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande. Vid antagningen görs bedömningen om varje sökandes ämneskunskaper är tillräckliga för att sammantaget motsvara det särskilda behörighetskravet.

Lärandemål

Studenten ska efter godkänd kurs kunna
Kunskap och förståelse

  • Beskriva lagar och förordningar som styr laboratoriearbetet inom hälso- och sjukvård
  • Definiera och beskriva grundläggande begrepp, utrustning och metodik inom biomedicinsk laboratorievetenskap
  • Beskriva principer för laboratorieanalysers referensvärden, specificitet och sensitivitet
  • Redogöra för betydelsen av och principer för kvalitetssäkring inom biomedicinsk laboratorieverksamhet
  • Redogöra för biomedicinska analytikers profession och roll i vårdkedjan

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa grunderna i ett problembaserat arbetssätt
  • Självständigt utföra beräkningar för beredningar av reagens

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Identifiera och beskriva etiska problem i förhållande till biomedicinska analytikers yrkesroll

Kursinnehåll

  • Problembaserat lärande
  • koncentrationsberäkningar och reagensberedning
  • biomedicinsk laboratorievetenskap
  • kvalitetssäkring och ackreditering inom biomedicinsk laboratorievetenskap
  • lagar och bestämmelser, samt säkerhetsföreskrifter om laboratorieverksamhet
  • tystnadsplikt och etiska frågeställningar
  • patientbemötande och vårdprocess
  • biomedicinska analytikers yrkesroll och ansvarsområde

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap.
Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenten i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Arbetsformerna stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i kommande yrkesliv.

I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, föreläsningar, inlämningsuppgifter och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig salstentamen.

Obligatoriska moment inkluderar arbete i basgrupp, inlämningsuppgifter och seminarier. Aktivt deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. 

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Undervisningsspråket är svenska.

Institution

Medicinska fakulteten
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STEN Skriftlig tentamen Kurs 1 2 hp U, G
SEM1 Obligatoriska seminarier Kurs 1 1 hp U, G
BAS1 Obligatoriskt basgruppsarbete Kurs 1 1.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.