Patientdelaktighet och egenvård ur primärvårdsperspektiv, 7.5 hp
Patient Participation and Self Care from a Primary Care Perspective, 7.5 credits
8DIA06
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Marie MattissonKursansvarig
Marie MattissonStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASD3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska | 2 (VT 2024) | 202410-202414 | Svenska | Linköping, US | O |
MASD3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska | 2 (VT 2024) | 202410-202414 | Svenska | Nyköping | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Undervisningen inom kursen kan bedrivas både vid campus Norrköping och campus Linköping. Studiegrupper på annan ort kan förekomma.
Kursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
eller
- Sjuksköterskeexamen 90–180 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Motivera hälsopedagogiska teorier och begrepp som kan användas vid samtal i hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande syfte.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Genomföra och analysera samtal i olika miljöer som mottagningsmiljö och i hemmiljö samt under olika förutsättningar, t.ex. via telefon eller webbaserat,
- relatera de professionella samtalen till hälsopedagogiska teorier och begrepp och belysa utifrån ett intersektionalitetsperspektiv,
- argumentera för person- och/eller familjecentrerad omvårdnad inom primär- och hemsjukvård.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Värdera och motivera hälsopedagogiska strategier vid bedömande, rådgivande, vårdande och stödjande samtal inom primärvård och hemsjukvård,
- värdera egenvårdsförmåga hos personer i olika åldrar utifrån ett intersektionalitetsperspektiv.
Kursinnehåll
Kursen innehåller lärandeaktiviteter som ger färdigheter inför olika typer av samtal och för distriktssköterskans pedagogiska arbete.
- teori och begrepp inom hälsopedagogik, kommunikation, motivation och beteendeförändring
- betydelsen av patientdelaktighet
- samtalsmetodik relevant för distriktssköterskans arbete som t.ex.
- bemötande och samtal vid kris
- bemötande och samtal vid psykisk ohälsa
- genomförande av svåra samtal av olika karaktär
- hälso− och sjukvårdsrådgivning via telefon
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen. Arbetsformer i denna kurs är basgrupper, seminarier, studieuppgifter och föreläsningar.
Examination
Aktivt deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarier.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig inlämningsuppgift. Individuell skriftlig inlämningsuppgift får skrivas ett obegränsat antal gånger av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
1BAS | Basgrupp | 3.5 hp | U, G |
2SEM | Seminarium 2 | 1 hp | U, G |
1EXA | Examination | 3 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.