Primärvård och hemsjukvård, verksamhetsförlagd utbildning, 7.5 hp

Primary Health Care and Home Care Services in Clinical practice, 7.5 credits

8DIA09

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Marie Mattisson

Kursansvarig

Marie Mattisson

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASD3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska 3 (HT 2023) 202338-202342 Svenska Linköping, US O
MASD3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska 3 (HT 2023) 202338-202342 Svenska Nyköping O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Särskild information

Kursen omfattar verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom primärvård och hemsjukvård. VFU kan förläggas inom hela Östergötland. Studiegrupper på annan ort kan förekomma.

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska

Förkunskapskrav

  • Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
  • Legitimation som sjuksköterska
  • 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

eller

  • Sjuksköterskeexamen 90-180 hp
  • Legitimation som sjuksköterska
  • Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp
  • 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Motivera omvårdnadsinsatser vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd inom primärvård och hemsjukvård

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Självständigt, samt i interprofessionell samverkan, utföra och utvärdera hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder,
  • Utforma undervisning och information i delaktighet med patienter och närstående i förebyggande egenvård utifrån hälsopedagogiska metoder,
  • tillämpa person- och familjecentrerad vård inom primärvård och hemsjukvård
  • självständigt utföra kvalificerade bedömningar av personers hälsotillstånd  i en vuxen befolkning, samt kunna vidta lämpliga åtgärder,
  • identifiera behov av förbrukningsartiklar och hjälpmedel och förskrivning av dessa,
  • identifiera behov av läkemedel och förskrivning av dessa, inom distriktsköterskans förskrivningsrätt,
  • använda medicinsk teknik inom primärvård och hemsjukvård
  • kunna identifiera omvårdnadsbehov samt planera och organisera åtgärder för patienter i livets slutskede.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Identifiera det egna behovet av kunskapsutveckling för att utveckla professionell kompetens,
  • analysera etiska aspekter av vård och omvårdnad inom primär- och hemsjukvård,
  • analysera bedömande, rådgivande och stödjande samtal inom primärvård och hemsjukvård.

Kursinnehåll

Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning inom primärvård och hemsjukvård. Inom dessa verksamheter skall kursens mål uppnås. Inom den verksamhetsförlagda utbildningen ges studenter möjlig att träna på bedömning av vanligt förekommande sjukdomstillstånd inom primärvård och hemsjukvård och på att kunna vidta omvårdnadsåtgärder. Träning ingår i att utföra och utvärdera hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder med utgångspunkt från hälsopedagogiska metoder, i mötet med patienter och i undervisningssituationer såväl självständigt som jag interprofessionell samverkan. Även att utföra kvalificerade hälsobedömningar hos patienter i olika åldrar samt inom palliativ vård, och kan vidta lämpliga åtgärder.

Tillämpning av förskrivning av förbrukningsartiklar och läkemedel relevanta för distriktsköterskans ansvarsområde ingår. Träning av vård då medicinsk-teknisk apparatur används, ingår också.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten blir det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Inför den verksamhetsförlagda utbildningen skrivs och lärandeplan. Målet med lärandeplanen är att träna på att systematiskt planera vad och hur studenten ska lära sig och bedöma resultatet av utvecklingen av sitt självstyrda lärande. Under den verksamhetsförlagda utbildningen skriver dagliga loggboksanteckningar som stöd / hjälp för placeringens innehåll och utvärdering. Handledaren på VFU- placeringen ger studenten återkoppling på loggboksanteckningarna som ett stöd / hjälp i lärandet. I kursen ingår att studenten självständigt utfört omvårdnadsåtgärder och behandlingar som förekommer inom primärvård och hemsjukvård. I kursen ingår studieuppgifter och seminarier.

Examination

Den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, bedöms med betyget godkänd eller underkänd. Bedömningen sker utifrån bedömningskriterier som finns specificerat i ett bedömningsformulär för den verksamhetsförlagd utbildningen.
Obligatoriska moment är VFU och seminarier.

 

Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare en gång. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

 

Avbrytande av VFU 

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid. 

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VFU1 Verksamhetsförlagd utbildning 5.5 hp U, G
SEM1 Seminarium 2 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.