Primärvård och hemsjukvård, verksamhetsförlagd utbildning, 7.5 hp
Primary Health Care and Home Care Services in Clinical practice, 7.5 credits
8DIA09
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Marie MattissonKursansvarig
Marie MattissonStudierektor eller motsvarande
Patrik RytterströmKontaktinformation
Julia Eriksson
- julia.eriksson@liu.se
- 013-28 25 74
-
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASD3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska | 3 (HT 2024) | 202438-202442 | Svenska | Nyköping | O |
MASD3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska | 3 (HT 2024) | 202438-202442 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Kursen omfattar verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom primärvård och hemsjukvård. VFU kan genomföras på annan ort vilket kan medföra resekostnader för studenterna.
Kursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
eller
- Sjuksköterskeexamen 90-180 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara och motivera bedömning, planering, genomförande och utvärdering av omvårdnad vid vanligt förekommande hälsoproblem inom primärvård och hemsjukvård.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Självständigt och i interprofessionell samverkan bedöma behov av, planera, genomföra samt utvärdera omvårdnad i syfte att främja fysisk, psykisk och social hälsa,
- planera och genomföra hälsofrämjande samtal och undervisning med patienter och närstående i enlighet med hälsopedagogiska metoder,
- tillämpa person- och familjecentrerad vård inom primärvård och hemsjukvård, med hänsyn till levnadsvanor och intersektionalitet,
- identifiera behov av läkemedel inom distriktsköterskans förskrivningsrätt samt förskriva dessa enligt gällande regelverk,
- identifiera behov av förbrukningsartiklar och hjälpmedel samt förskriva dessa,
- använda vanligt förekommande medicinsk teknik inom primärvård och hemsjukvård,
- identifiera omvårdnadsbehov samt planera, genomföra och organisera åtgärder för patienter i livets slutskede.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Identifiera det egna behovet av kunskapsutveckling för att utveckla professionell kompetens,
- analysera etiska aspekter av omvårdnad och medicinsk vård inom primär- och hemsjukvård,
- analysera och värdera distriktssköterskans roll i vårdorganisationen.
Kursinnehåll
Kursen innehåller VFU inom primärvård och hemsjukvård.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten är det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap.
I kursen ingår VFU och seminarier.
Examination
Bedömning sker utifrån fastställda kriterier. Utöver VFU är aktivt deltagande i seminarier ett krav för godkänt på kursen.
Vid underkänd VFU får momentet genomföras ytterligare en gång.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Avbrytande av VFU
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VFU1 | Verksamhetsförlagd utbildning | 5.5 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.