Livsvillkor, hälsa och ohälsa bland unga vuxna, medelålders och äldre I, 7.5 hp

Health and Ill Health in Young Adults, Middle Aged, and Older Persons, and their Living conditions I, 7.5 credits

8DIA10

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anita Kärner Köhler

Kursansvarig

Marie Mattisson

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASD3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska 2 (VT 2025) 202515-202519 Svenska Linköping, US O
MASD3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska 2 (VT 2025) 202515-202519 Svenska Nyköping O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Särskild information

Undervisningen inom kursen kan bedrivas både vid campus Norrköping och campus Linköping. Studiegrupper på annan ort kan förekomma.

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska

Förkunskapskrav

  • Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
  • Legitimation som sjuksköterska
  • 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

eller

  • Sjuksköterskeexamen 90-180 hp
  • Legitimation som sjuksköterska
  • Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp
  • 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Förklara hur olika livsvillkor påverkar hälsa och välbefinnande ur ett folkhälsoperspektiv,
  • motivera omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessens faser och förklara medicinsk behandling av vanligt förekommande sjukdomstillstånd inom primär- och hemsjukvård,
  • förklara och värdera läkemedelsbehandling.

 

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Bedöma, planera och utvärdera hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder självständigt och utifrån personcentrerad vård,
  • föreslå och motivera hur samverkan med andra hälso- och sjukvårdsprofessioner och vid behov andra myndigheter kan ske,
  • tillämpa fördjupad kunskap om allmän och specifik farmakologi relevant för distriktssköterskans förskrivningsrätt, samt förskriva och administrera de läkemedel som omfattas av gällande regelverk.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Värdera etiska frågeställningar i beaktande av mänskliga rättigheter, 
  • analysera hälsans fördelning nationellt och globalt, 
  • kritiskt granska och värdera forskningsresultat inom verksamhetsområdet.

Kursinnehåll

I kursen tas bland annat följande upp:

  • epidemiologi i ett folkhälsoperspektiv,
  • gerontologi,
  • livsvillkor och levnadsvanors betydelse för hälsan, inklusive genusmedicin,
  • farmakologisk behandling med fokus på distriktsköterskans förskrivning av läkemedel,
  • farmakokinetik, farmakodynamik, läkemedelsinteraktioner, biverkningar och interaktioner,
  • patofysiologi, diagnostik, behandling och omvårdnad vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd inom primär- och hemsjukvård, 
  • behandling och omvårdnad vid vanligt förekommande psykiska ohälsotillstånd, 
  • omvårdnadsplanering, inklusive omvårdnadsdiagnostisering.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna.

Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Arbetsformer i denna kurs är basgrupper, seminarier, färdighetsträning och föreläsningar.

Examination

Kursen examineras i form av individuell skriftlig salstentamen. Dessutom krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, färdighetsträning och seminarium.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
BAS1 Basgrupp 2.5 hp U, G
SEM1 Seminarium 1.5 hp U, G
FÄR1 Färdighetsträning 0.5 hp U, G
1EXA Examination 3 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.