Livsvillkor hälsa och ohälsa bland unga vuxna, medelålders och äldre II, 7.5 hp
Health and Ill health in Young Adults, Middle Aged, and Older Persons, and their Living conditions II, 7.5 credits
8DIA12
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anita Kärner KöhlerKursansvarig
Marie MattissonStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASD3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska | 2 (VT 2024) | 202420-202444 | Svenska | Linköping, US | O |
MASD3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska | 2 (VT 2024) | 202420-202444 | Svenska | Nyköping | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Undervisning inom kursen kan bedrivas både vid campus Norrköping och vid campus Linköping. Studiegrupper på annan ort kan förekomma.
Kursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
eller
- Sjuksköterskeexamen 90-180 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Motivera omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessens faser och förklara medicinsk behandling i samband med komplexa sjukdomstillstånd inom primär- och hemsjukvård,
- motivera omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessens faser och förklara medicinsk behandling i samband med beroendeproblematik och långvarig psykisk ohälsa inom primär- och hemsjukvård.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Identifiera omvårdnadsbehov samt planera och organisera åtgärder för patienter med komplexa sjukdomstillstånd inklusive palliativ vård och vård i livets slutskede samt vid långvarig psykisk ohälsa,
- förklara principer för patientsäkert handhavande av vanligt förekommande medicintekniska produkter inom primär- och hemsjukvård,
- identifiera närståendes behov av stöd samt strategier för att möta behovet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Värdera etiska aspekter av omvårdnad inom primär- och hemsjukvård samt i livets slutskede,
- kritiskt granska och värdera forskningsresultat inom verksamhetsområdet.
Kursinnehåll
I kursen tas bland annat följande upp:
- geriatrik och samsjuklighet
- patofysiologi, diagnostik, behandling och omvårdnad vid komplexa sjukdomstillstånd inom primär- och hemsjukvård,
- medicinsk teknik i hemmet
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna.
Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Arbetsformer i denna kurs är basgrupper, föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Dessutom krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarier.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BAS1 | Basgrupp1 | 1.5 hp | U, G |
BAS2 | Basgrupp2 | 1 hp | U, G |
1EXA | Examination | 3.5 hp | U, G |
1SEM | Seminarium | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.