Barns och ungdomars livsvillkor, hälsa och ohälsa, 20 hp
Living Conditions, Health and Illness for Children and Adolescents, 20 credits
8DIA13
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lena Hanberger, Ylva BöttigerKursansvarig
Lena HanbergerStudierektor eller motsvarande
Elisabet Welin HenrikssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASD2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska | 1 (HT 2017) | 201741-201802 | Svenska | Linköping, US | O |
MASD2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska | 1 (HT 2017) | 201741-201802 | Svenska | Nyköping, US | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska
Särskild information
Kursen bygger på den grundutbildade sjuksköterskas kunskaper och kompetens och utgör den tredje kursen i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska, 75 hp. Kursen fokuserar på distriktssköterskans arbete inom barnhälsovård och skolhälsovård.
Kursen innehåller 10 hp medicinsk vetenskap, 5 hp omvårdnadsvetenskap och 5 hp samhällsvetenskap (beteendevetenskap). Ämnena studeras integrerat.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård omfattande 180 hp eller motsvarande. Dessutom krävs kandidatexamen och minst 12 månaders yrkesverksamhet, motsvarande heltid, som legitimerad sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 hp samt minst 24 månaders yrkesverksamhet, motsvarande heltid, som legitimerad sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- analysera och värdera betydelsen av livsvillkor och levnadsvanor under barndom/ungdom för individens framtida hälsa
- problematisera och tillämpa interprofessionellt arbete inom hälso- och sjukvård liksom inom annan samhällsverksamhet.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- värdera och tillämpa teori och fakta för att självständigt arbeta inom barnhälsovård
- värdera och tillämpa teori och fakta för att självständigt arbeta inom skolhälsovård
- göra bedömningar inför och genomföra vaccinationer enligt barnvaccinationsprogrammet
- visa uppnådd fördjupad kompetens och färdighet att möta och kommunicera med barn i alla åldrar, och deras föräldrar i olika miljöer och livssituationer
- göra bedömningar inför och genomföra läkemedelsförskrivning inom området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kvalificerad kompetens i familjefokuserad omvårdnad
- visa insikt om och beredskap för att möta familjer från olika kulturer
- värdera och tillämpa aktuell forskning och förbättringsarbete inom området.
Kursinnehåll
Kursen innehåller fördjupning i:
- utvecklingspsykologi
- betydelsen av individens och gruppers livsvillkor för hälsan
- teorier om föräldraskap och barns anknytning
- barns och ungdomars närings- och aktivitetsbehov
- bedömning av barns och ungdomars psykiska, fysiska och sociala utveckling och behovet av att initiera lämpliga åtgärder
- pediatrik, innefattande fysiologiska och immunologiska särdrag, patofysiologi, diagnostik och behandling av vanliga och viktiga sjukdomar i barn- och ungdomsåren, inklusive neuropsykiatriska tillstånd, smärta och smärtlindring
- farmakologisk behandling av barn och ungdomar med fokus på distriktssköterskans förskrivning av läkemedel
- farmakokinetik, farmakodynamik, läkemedelsinteraktion, biverkningar och läkemedels inverkan i olika åldrar
- nationella vaccinationsprogrammet för barn och ungdomar
- barnhälsovårdsprogrammet inklusive första hembesöket, bedömning av postpartum depression, olycksfallsprofylax, föräldrautbildning samt dokumentation
- skolhälsovårdens hälsofrämjande, preventiva och vårdande arbete, samt dokumentation
- kunskap om stöd till barn och ungdomar med svåra livsvillkor, t.ex. barn som far illa, mobbing och missbruk
- FNs barnkonvention samt lagar och författningar inom området, som t.ex. Föräldrabalken, Hälso- och Sjukvårdslagen, Socialtjänstlagen, Socialstyrelsens författningar angående läkemedel aktuella inom området, Skollagen
- interprofessionellt arbete
- forskning och förbättringsarbete med och för barn samt orientering om för området relevanta patientregister.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod . PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbetet i basgrupp, föreläsningar, granskning av vetenskapliga artiklar, seminarier, loggbok, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer och prestationer i grupp. Examination sker även i form av muntlig och skriftlig tentamen.
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.
Bedömning av studentens prestation under VFU relaterat till studentens uppfyllande av kursens mål, görs vid samtal mellan student, handledare och kontaktlärare. Till grund för samtalet ligger studentens inlärningsplan, loggbok med handledarkommentarer samt handledarens skriftliga bedömningsunderlag och studentens skriftliga självbedömning och reflektion.
Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare en gång.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteratur-/resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VFU3 | VFU | 3 hp | U, G |
SEMX | Examinationsseminarium omvårdnad | 5 hp | U, G |
HLR3 | Barn HLR | 0.5 hp | U, G |
BAS1 | Basgrupp | 3 hp | U, G |
3SEM | Seminarium omvårdnad | 1.5 hp | U, G |
3EXA | Tentamen | 7 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.