Distriktsköterskans hälsofrämjande förhållningssätt och kärnkompetenser i avancerad omvårdnad, 15 hp

Health Promotion and Core Competencies in Primary Health Care Nursing, 15 credits

8DIA51

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anita Kärner Köhler

Kursansvarig

Marie Mattisson

Studierektor eller motsvarande

Patrik Rytterström

Kontaktinformation

Marie Mattisson

Kursansvarig

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASD4 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska 1 (HT 2025) 202535-202544 Svenska Linköping, US O
MASD4 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska 1 (HT 2025) 202535-202544 Svenska Nyköping O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Särskild information

Studiegrupper på annan ort kan förekomma.  

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska

Förkunskapskrav

  • Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp 
  • Legitimation som sjuksköterska 
  • 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen 
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå 

       eller 

  • Sjuksköterskeexamen 90-180 hp 
  • Legitimation som sjuksköterska 
  • Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp 
  • 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen 
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå 

Lärandemål

Kunskap och förståelse 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • Förklara och kritiskt granska distriktssköterskans yrkesroll och kompetens relaterat till dåtid, nutid och framtid, 
  • argumentera för samtliga kärnkompetenser i distriktssköterskans arbete,   
  • förklara och analysera skillnader i folkhälsan nationellt och globalt, 
  • motivera hälsopedagogiska teorier och begrepp i hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande omvårdnad, 
  • argumentera för teorier och metoder relaterade till hälsofrämjande samtal,  
  • förklara distriktssköterskans ledande roll i det dagliga arbetet, 
  • förklara olika vetenskapliga perspektiv och metoder av relevans för omvårdnadsvetenskap, 
  • förklara farmakologiska begrepp, aktuell lagstiftning och de regelverk som reglerar distriktssköterskans förskrivningsrätt.  

Färdighet och förmåga 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • tillämpa omvårdnadsteori och/eller omvårdnadsbegrepp med relevans för distriktssköterskans arbete, 
  • kritiskt granska och värdera forskning inom hälsofrämjande omvårdnad för att kunna omsätta i praxis. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • Beakta etiska perspektiv och förhållningssätt i avancerad omvårdnad, 
  • beakta kärnkompetenserna ur ett mångfaldsperspektiv,  
  • identifiera behov av och ta ansvar för egen kunskapsutveckling. 

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga innehåll utgår från distriktssköterskans profession i relation till hälsofrämjande och förebyggande åtgärder. Kursen innehåller följande områden: 

  • distriktssköterskans uppdrag och yrkesroll, kompetens och ledarskap 
  • kärnkompetensernas betydelse för distriktssköterskan  
  • omvårdnadens teorier och begrepp  
  • vetenskaplig metod relevant för omvårdnad på avancerad nivå  
  • allmän farmakologi och nationella regelverk av betydelse för distriktssköterskans förskrivningsrätt  
  • jämlik vård utifrån diskrimineringsgrunder  
  • folkhälsa och åldrande utifrån hållbar utveckling 
  • teori och begrepp inom hälsopedagogik, lärande, kommunikation, motivation och beteendeförändring 
  • samtalsmetodik inklusive samtal vid kris och psykisk ohälsa 'patientdelaktighet 
  • introduktion till e-hälsa och generativ artificiell intelligens i vården  

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. 

Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Arbetsformer i denna kurs är basgrupper, seminarier, föreläsningar, journal clubs och workshops. 

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen och en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Obligatoriska moment är seminarier, basgruppsarbete, journal clubs och workshops. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej. 

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
BASG Basgrupp 5.5 hp U, G
SEMF Seminarium 1.5 hp U, G
SEMS Seminarium 1.5 hp U, G
STUO Studieuppgift 2 hp U, G
EXAF Examination 1.5 hp U, G
EXAK Examination 3 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.