Examensarbete - master/Logopedi, 30 hp
Master (two years) Thesis/Speech Pathology, 30 credits
8FA151
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåExaminator
Anna EkströmKursansvarig
Anna EkströmStudierektor eller motsvarande
Ann-Charlott EricsonKontaktinformation
Daniel Antonsson
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2025 | 202535-202602 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2EFörkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp med relevans för logopedi inklusive examensarbete om minst 15 hp
eller
Yrkesexamen 180 hp med relevans för logopedi inklusive fördjupningsarbete om minst 15 hp. - Vetenskaplig metod om minst 7,5 hp eller motsvarande på avancerad nivå.
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
INLEDNING
Kursen utgör det självständiga arbete som krävs för masterexamen inom logopedi. Examensarbetet ska fokusera på en problematik som motiverar forskning inom huvudområdet med medicinsk inriktning och kan utformas för publikation i vetenskaplig tidskrift.
LÄRANDEMÅL
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna
• Identifiera vetenskapliga problem som kan visa på kunskapstillskott i huvudområdet samt relatera dem till pågående forskning inom aktuellt ämnesområde
• Formulera hypoteser och frågeställningar
• Tillämpa och visa en metodfördjupning inom sitt huvudområde
• Tillämpa och visa förmåga att argumentera för de begrepp och den teori/modell som används
• Tillämpa och visa en fördjupad analytisk förmåga och självständigt tänkande
• Tillämpa och visa en fördjupad förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina resultat i relation till aktuell forskning
• Kritiskt granska, värdera och vetenskapligt diskutera det egna och andras examensarbeten samt förhålla sig till olika vetenskapliga perspektiv
• Formulera populär sammanfattning av resultat och kommunicera till grupper som inte är bekanta med forskningsfältet.
Kursinnehåll
Kursens huvudsakliga innehåll är fördjupad tillämpning av vetenskapsteori, etik, statistik (i förekommande fall) och forskningsmetodik i ett i huvudsak självständigt arbete med medicinsk inriktning med relevans till huvudområdet.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Medicinska fakulteten bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogiska filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus.
I undervisningen på denna kurs ingår föreläsningar, seminarier, portfolio samt självständiga studier under handledning som leder fram till ett examensarbete.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång. Kursen examineras genom ett skriftligt självständigt arbete inom huvudområdet folkhälsovetenskap med efterföljande respondent- och opponentskap. Deltagande i obligatoriska seminarier är en förutsättning för godkänt på kursen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OPPO | Opponering | 0 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriska moment | 15 hp | U, G |
EXAM | Examensarbete | 15 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.