Implementering, 7.5 hp
Implementation, 7.5 credits
8FA187
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Ann Catrine EldhKursansvarig
Margit NeherKontaktinformation
Liselotte Lundberg
Margit Neher
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2017 | 201735-201744 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller alternativt yrkesexamen med relevans för kunskapsområdet, t ex arbetsterapeut, folkhälsovetare, logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare, om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
INLEDNING
Kursen är lämplig för personer som arbetar med verksamhetsutveckling inom hälso- och sjukvården, och kan utgöra en del i en magister/master-examen. Centralt i kursen är teorier, modeller och empirisk kunskap kring implementering av olika slags innovationer som syftar till förbättrad kvalitet i hälso- och sjukvården.
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förstå och förklara begrepp, teorier och modeller inom implementeringsområdet
- reflektera kring implementering i ett lärandeperspektiv
Färdighet och förmåga
- analysera implementeringsprocesser i hälso- och sjukvården utifrån olika förklaringsfaktorer samt teorier och modeller inom implementeringsområdet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- föreslå och värdera strategier för framgångsrik implementering av innovationer
Kursinnehåll
Det huvudsakliga innehållet i kursen:
•forskningstraditioner och inriktningar inom implementeringsforskning
•teorier och modeller inom implementering inriktad mot hälso- och sjukvården
•förklaringsfaktorer av betydelse för implementeringsprocesser inom hälso- och sjukvården
•implementering av innovationer av olika slag (t.ex. riktlinjer, medicinsk teknologi, evidensbaserade metoder, arbetssätt, interventioner) inom hälso- och sjukvården
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
I undervisningen på denna kurs förekommer olika arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier och arbete i basgrupp.
Examination
Kursen examineras med individuell skriftlig hemtentamen.
Deltagande i basgruppsarbete och seminarier är en förutsättning för godkänt på kursen.
Omfattning av omtentamen
För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av institutionens proprefekt. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SLP1 | Slutprov | 4 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriska moment | 3.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.