Iscensätta lärande i hälso- och sjukvårdens professionsutbildningar, 7.5 hp

Learning and Teaching in Education for the Health Care Professions, 7.5 credits

8FA189

Huvudområde

Medicinsk pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Madeleine Abrandt Dahlgren

Kursansvarig

Annika Lindh Falk

Studierektor eller motsvarande

Elin Ekbladh

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2022 202245-202302 Svenska Linköping, US

Huvudområde

Medicinsk pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

  • ​Yrkesexamen alternativt Kandidatexamen om minst 180hp med relevans för det huvudområde som examen kommer att tas ut i, t.ex:
    - arbetsterapeut
    - logoped
    - audionom
    - fysioterapeut
    - sjuksköterska
    - folkhälsovetare
    - läkare
    - beteendevetare
    - dietist
    - psykolog
    - socionom
    - tandläkare
  • Examensarbete på fördjupningsnivå 15hp hp med relevans för det huvudområde som examen kommer att tas ut i
  • Godkänd i kursen Lärande och undervisning i hälso- och sjukvårdsutbildningar 7,5 hp
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

INLEDNING

Kursen behandlar pedagogiska processer som ligger till grund för formandet av professionell identitet och för professionsutövning inom hälso- och sjukvården. Kursen vänder sig framför allt till lärare och handledare inom hälso- och sjukvårdens professionsutbildningar. Kursen ingår som en del i en masterexamen i medicinsk pedagogik.

LÄRANDEMÅL

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
-Analysera och problematisera lärandemål och lärandeteoriers konsekvenser för design av och undervisning i hälso- och sjukvårdens professionsutbildningar
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
-Motivera val av lärandemål, undervisningsformer och examination vid kursdesign
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
-Kritiskt reflektera över didaktiska val i samband med genomförande och utvärdering av undervisning i ett kursmoment

Kursinnehåll

Teorier om lärande, särskilt problembaserat lärande (PBL) och interprofessionellt lärande
-Curriculum-design
-Examination och bedömning
-Lärarrollen i studentcentrerad utbildning

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Medicinska fakulteten bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande, som är nödvändig i en globaliserad värld där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighets-/verksamhetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar. Undervisningsformerna i denna kurs består av basgruppsarbete, föreläsningar och seminarier. Den personliga och professionella utvecklingen dokumenteras i den individuella portfolion.

I undervisningen utnyttjas också LiU:s webplattform som ett administrativt stöd och som verktyg för interaktion.

Examination

Kursen examineras genom seminarier och skriftliga individuella inlämningsuppgifter samt godkända obligatoriska moment vilka är seminarier och basgruppsarbete.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för hälsa, medicin och vård. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SLP1 Slutprov 4 hp U, G
OBL1 Obligatoriskt moment 3.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.