Kontaktsjuksköterska i cancervård, 7.5 hp
Contact Nurse in Cancer Care, 7.5 credits
8FA192
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Jenny DrottKursansvarig
Anna-Karin AxStudierektor eller motsvarande
Karin WåhlénKontaktinformation
Anna-Karin Ax
Kursansvarig
Liselotte Lundberg
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2025 | 202505-202514 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen, omfattande minst 120 hp eller motsvarande.
- Godkänd svenska och engelska motsvarande behörighet på grundnivå
Lärandemål
INLEDNING
Kursen bedrivs på avancerad nivå och är riktad till kliniskt verksamma sjuksköterskor. Kursen syftar till att den studerande ska tillägna sig fördjupade kunskaper för att, i alla faser av sjukdomen, kunna möta
omvårdnads-, rehabiliterings- och informationsbehov hos patienter med cancer och deras närstående.
LÄRANDEMÅL
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
– identifiera kontaktsjuksköterskans roll i teamet med patient, närstående och andra vårdgivare
– redogöra för olika faser och åtgärder i cancerrehabilitering
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
– förklara cancerprocessen för patienter och närstående
– utifrån patientens behov förmedla kontakt med ny kontaktsjuksköterska på annan enhet och med andra professioner
– utarbeta en rehabiliteringsplan i samråd med patienten och med beaktande av samhällets stödfunktioner
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
– värdera utveckling och forskning inom området
– etiskt värdera ställningstaganden och konsekvenser vid olika former av rådgivning och åtgärder för individen och dennes närstående
– analysera och reflektera över betydelsen och värdet av att patienten är delaktig i sin behandling och vård
Kursinnehåll
– Kontaktsjuksköterskans roll och arbetsbeskrivning
– Kommunikation och det professionella samtalet
– Vårdplan och teamarbete
– Cancerrehabilitering och socialt stöd
– Närståendestöd ur vuxen- och barnperspektiv
– Palliativ vård
– Etiskt förhållningssätt
– Evidensbaserad vård och ett vetenskapligt förhållningssätt
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Arbetsformer och integrationsmoment stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell och interprofessionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i kommande yrkesliv.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, föreläsningar, studieuppgifter och seminarier.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga ingående moment. Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen.
Obligatoriska moment är: basgrupp, studieuppgifter och seminarier. Examination sker muntligen i seminarier och skriftligen genom fördjupningsuppgift.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.