Hjälpmedel och informations- och kommunikationsteknologi för att främja hälsa hos personer med funktionshinder, 7.5 hp

Assistive Technology and Information and Communication Technology to Promote Health in Persons with Disability, 7.5 credits

8FA246

Huvudområde

Arbetsterapi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Mathilda Björk

Kursansvarig

Helene Lidström

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) VT 2018 201804-201813 Svenska Norrköping, Norrköping

Huvudområde

Arbetsterapi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

Kandidatexamen alternativt yrkesexamen inom huvudområdet arbetsterapi, om minst 180 hp, eller motsvarande, inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Alternativt examen inom angränsande områden, t ex fysioterapi eller omvårdnad. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Analysera och värdera faktorer i det digitala samhället som påverkar individers och gruppers delaktighet och hälsa.
- Analysera och kritiskt värdera evidens i samband med förskrivning av hjälpmedel.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara hur hjälpmedel och IKT (informations och kommunikationsteknologi) i behandlingssyfte kan förebygga, förbättra eller kompensera nedsatt aktivitetsförmåga.
- Kritiskt granska implementering av hjälpmedel och IKT.
- Planera, genomföra och värdera ett förbättringsarbete med utgångspunkt från förskrivningsprocessen som grundar sig på evidens.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Värdera och kritiskt reflektera kring behov av ytterligare kunskap för att utveckla den professionella digitala kompetensen för att kunna använda hjälpmedel och IKT som behandlingsform.
- Reflektera över olika professioners samverkan för hjälpmedels och IKT användning i relation till utvald målgrupp och eller verksamhet.

Kursinnehåll

I kursen studeras hur olika former av teknik, IKT och hjälpmedel i behandlingssyfte kan förebygga, förbättra och kompensera för såväl fysiska och kognitiva funktionshinder som olika sjukdomstillstånd för personer i alla åldrar. Vidare studeras värdet av digital kompetens för att i dagens digitaliserade samhälle möjliggöra delaktighet i vardagliga aktiviteter för personer med funktionshinder. I kursen ingår även förskrivningsprocessen samt lagstiftning, rekommendationer och teorier inom hjälpmedelsområdet. Både klient- och professionsperspektivet beaktas i kursens olika delar.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenterna arbetar enskilt eller i grupp med verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet.

Arbetsformer i denna kurs är seminarier, studieuppgifter, föreläsningar, och färdighetsträning.

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig studieuppgift. Aktivt deltagande i seminarier samt obligatoriska moment är en förutsättning för att få godkänt på kursen. Obligatoriska moment inkluderar muntlig och skriftlig redovisning av studieuppgifter samt färdighetsträning.

Ovan nämnda examinationsformer, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.