Fysik och metodik inom magnetresonanstomografi, MRT, 7.5 hp
Physics and Methodology in Magnetic Resonance Tomography, MRT, 7.5 credits
8FA253
Huvudområde
RadiografiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Nils Dahlström, Mikael ForsgrenKursansvarig
Mikael ForsgrenStudierektor eller motsvarande
Nils DahlströmKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2023 | 202345-202402 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
RadiografiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
För att delta i kursen bör studenten ha anknytning till klinisk verksamhet med magnetresonanstomografi, i undantagsfall ordnas detta av kursledningen. Kursen är till stora delar nätbaserad. Obligatoriska moment på plats i Linköping är deltagande i introduktionsdagen samt en dag för seminarier.
Förkunskapskrav
- 180 hp godkända varav 90 hp i ett huvudområde med relevans för medicinsk bildvetenskap
eller
äldre yrkesexamen (90-150 hp) som sjuksköterska, röntgensjuksköterska, laboratorieassistent, BMA eller sjukgymnast samt minst 5 års yrkeserfarenhet med relevans för medicinsk bildvetenskap - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
-Beskriva grunderna bakom magnetresonanstomografi (MRT) för att kunna avgöra det diagnostiska värdet för olika undersökningar
-Redogöra för hur kontrast uppstår i magnetresonansbilden (MR-bilden)
-Förklara hur en MR-bild rekonstrueras samt val av parametrar för en optimal bild
-Redogöra för säkerhetsåtgärder för patienter vid MR-undersökningar
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
-Bedöma hur olika metoder/pulssekvenser kan varieras för olika diagnoser
-Avgöra vilka fördelar och nackdelar olika metoder har för den enskilde patienten
-Avgöra vilken metod som kan användas för att undvika bildfel
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
-Visa insikt i vilka möjligheter och begränsningar det finns med olika MR-metoder
-Reflektera över och värdera metoder vid MR-diagnostik.
Kursinnehåll
Kursen innehåller fysikaliska moment för att förklara en MR-bilds innehåll och diagnostiska värde vilket belyses med bildmaterial från patientfall. Metodikdelen av kursen kommer att vara beskrivning, analys och värdering av medicinska bilder. Fysikdelen är ett verktyg för att kunna förklara och värdera de medicinska metoderna
-grundläggande MR-fysik
-kontrast i MR-bilden
-rekonstruktion av MR-bilden
-bildfel, artefakter
-kontrastmedel vid MR-undersökningar
-analys av patientfall
-patientsäkerhet vid MRT
-arbetsmiljö och säkerhet vid MR-kameror
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen med interprofessionellt lärande, som innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra.
Arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, basgruppsmöten, fältstudier och seminarier.
Examination
Kursen examineras med individuell skriftlig hemtentamen samt med individuell skriftlig rapport från fältstudier på MR-avdelning med efterföljande muntlig presentation.
Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för att få godkänt på kursen. Obligatoriska moment är: datorlaboration, basgruppsmöten och seminarier.
Samtliga examinationsformer får skrivas ett obegränsat antal gånger av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid vid Institutionen för hälsa, medicin och vård. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEMI | Seminarier | 0.5 hp | U, G |
BASG | Basgruppsarbete | 0.5 hp | U, G |
FÖDJ | Fördjupningsarbete | 3 hp | U, G |
HEMT | Skriftlig hemtentamen | 3 hp | U, G |
LABR | Skriftlig laborationsrapport | 0.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.