E-hälsa: visioner och verktyg, 7.5 hp
eHealth: Aims and Applications, 7.5 credits
8FA281
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Marcus BendtsenKursansvarig
Marcus BendtsenStudierektor eller motsvarande
Karin WåhlénKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2024 | 202445-202502 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
I kursen samläser studenter från fristående kurs, studenter från teknisk fakultet och studenter från Masterprogrammet i medicinsk vetenskap.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i
huvudområdet arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, logopedi,
medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap eller annat relevant
huvudområde
eller
Yrkesexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i
huvudområdet arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, logopedi,
medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap eller annat relevant
huvudområde - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på
grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- förklara begreppet e-hälsa utifrån olika perspektiv,
- förklara hur individ, organisation och samhälle kan bidra till utvecklingen av e-hälsa,
- redogöra för hur e-hälsa kan påverka hälsa, kvalitet, förhållningsätt och arbetssätt inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst,
- förklara grundläggande koncept inom IT, av betydelse för förståelse av begreppet e-hälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- reflektera över det professionella perspektivet i en multidisciplinär arbetsgrupp gällande e-hälsa.
Kursinnehåll
Kursens övergripande syfte är att genomlysa begreppet e-hälsa med utgångspunkt i dess interdisciplinära natur. Genom att kursen till stor del samläses mellan fakulteter (medicinsk fakultet och teknisk fakultet) skapar kursen också en grund för interprofessionellt lärande över ämnes- och professionsgränser. Det huvudsakliga innehållet i kursen:
- Hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens aktörer
- E-hälsans primära syfte, nytta, kostnad, visioner och drivkrafter
- E-hälsans ”state of the art” och tekniska ramar
- Standardisering för interoperabilitet och nationella tjänsteplattformar
- Implementering och förändring av arbetssituation, profession och ledarskap relaterade till e-hälsa
- Etiska och juridiska aspekter av e-hälsa
- Människa-teknik-interaktion, användarmedverkan i utveckling och design inom e-hälsa, tillgänglighet och delaktighet i ett intersektionellt perspektiv
- Interprofessionellt lärande både mellan olika vårdprofessioner och mellan vård- och teknikprofessioner
- Kvalitetsmätning av e-hälsa
- Grundläggande koncept inom IT av betydelse inom e-hälsoutvecklingen t ex infrastruktur, mjukvaruutveckling och säkerhet
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Kursen präglas av interprofessionellt lärande. Det innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Undervisningsformerna i denna kurs är basgruppsarbete, föreläsning, studieuppgifter, portfolio och seminarium.
Examination
Kursen examineras med individuell skriftlig inlämningsuppgift, samt en skriftlig rapport skriven i grupp som inkluderar individuell reflektionsrapport. Dessutom ingår muntlig redovisning och granskning av annan grupps arbete.
Basgruppsarbete och seminarium utgör obligatoriska moment på kursen och aktivt deltagande i dessa är en förutsättning för godkänt. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften.
Individuell skriftlig inlämningsuppgift får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid institutionen för hälsa, medicin och vård. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriska moment | 3.5 hp | U, G |
SLP1 | Slutprov | 4 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.