Självständigt arbete (examensarbete) i radiografi, 15 hp, 15 hp

Degree Project in Radiography, 15 credits, 15 credits

8FA298

Huvudområde

Radiografi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Nils Dahlström

Kursansvarig

Nils Dahlström, Johan Kihlberg

Studierektor eller motsvarande

Karin Wåhlén

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) VT 2024 202404-202423 Svenska Linköping, US

Huvudområde

Radiografi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1E

Särskild information

Kursen utgör det självständiga arbete som krävs för magisterexamen inom huvudämnet Radiografi.

Förkunskapskrav

  • 180 hp godkända varav 90 hp i ett huvudområde med relevans för medicinsk bildvetenskap
    eller  
    Yrkesexamen som sjuksköterska, röntgensjuksköterska, biomedicinsk analytiker eller fysioterapeut med minst 5 års yrkeserfarenhet med relevans för medicinsk bildvetenskap
  • Godkänd vetenskaplig metod 7.5 hp på avancerad nivå
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • identifiera ett kunskapsbehov inom radiografi och på basen av det formulera och avgränsa en problemformulering,
  • sammanställa kunskaper inom huvudområdet baserat på vetenskapliga grunder,
  • motivera val av metod i relation till syftet med examensarbetet,
  • redogöra för forskningsetiska principer i relation till valt problemområde.

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • utveckla, motivera och presentera en plan för genomförandet av arbetet,
  • kritiskt och systematiskt söka, granska och använda information inom ämnesområdet radiografi,
  • genomföra datainsamling, analys och sammanställning i en vetenskaplig rapport,
  • muntligt och skriftligt redogöra för arbetets innehåll och genomförande på ett språkligt korrekt sätt med vetenskaplig terminologi.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • kritiskt granska och värdera eget och andras examensarbete i radiografi avseende på innehåll, struktur och tillämpbarhet,
  • värdera fakta, företeelser och frågeställningar inom området radiografi,
  • reflektera över forskningsetiska principer,
  • göra bedömningar av det studerade radiografiproblemet med hänsyn till samhälleliga och etiska aspekter samt patientens integritet.

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga innehåll är ett självständigt arbete i form av en litteraturstudie eller ett experimentellt arbete med en frågeställning inom radiografi på fördjupad nivå. Frågeställningarna skall vara kopplade till relevanta, kliniska problem inom radiografi. I kursen tillämpas medicinsk vetenskapsteori, etik, forskningsmetodik och i förekommande fall omvårdnad. Studenterna skall utforma en vetenskaplig rapport samt muntligt presentera och försvara denna.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.

Undervisningsformer i denna kurs är seminarier, men framför allt bedrivs undervisningen i form av självständiga studier under handledning.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig rapport som presenteras muntligt vid efterföljande respondent- och opponentskap.

Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Ingående obligatoriska moment i kursen är upprättande av plan för genomförandet av studien samt deltagande i seminarier. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteratur väljs i samråd med handledare. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
PROP Projektplan 1.5 hp U, G
MANU Manuskript 6.5 hp U, G
MAGU Magisteruppsats 6 hp U, G
RESP Respondent 0.5 hp U, G
OPPO Opponent 0.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.