Läkemedel och fysioterapi, 7.5 hp
Medical drugs and physiotherapy, 7.5 credits
8FA305
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Petter HedlundKursansvarig
Allan AbbottStudierektor eller motsvarande
Annika HeslykKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2022 | 202235-202302 | Svenska | Linköping, US | INSTÄLLD |
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Denna kurs är såväl campusbaserad som webbaserad.
Förkunskapskrav
- Fysioterapeutexamen om minst 180 hp, eller motsvarande, inklusive examensarbete om 15 hp på fördjupad/avancerad nivå.
- Tre års klinisk erfarenhet efter yrkesexamen om minst halvtid inom för området relevant verksamhet, dvs. verksamheter där arbetet omfattar patienter med besvär från rörelseorganen.
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Beskriva grundläggande principer för läkemedels absorption, distribution, eliminering, effekt samt biverkningar och verkningsmekanismer,
- redogöra för skillnaderna mellan olika beredningsformer/administreringssätt vad gäller läkemedels absorption, distribution, eliminering, användning och effekt samt biverkningar,
- redogöra översiktligt för gällande lagstiftning för att ordinera, förskriva, iordningställa och administrera läkemedel och
- beskriva farmakokinetik, farmakodynamik och användning samt biverkningar, interaktioner och kontraindikationer för smärtstillande och antiinflammatoriska läkemedel.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Hantera och förbereda sterila läkemedelsberedningar i enlighet med kliniska rutiner och föreskrifter,
- bedöma individuella variationer och interaktioner med andra läkemedel,
- tillämpa ett kliniskt resonemang när läkemedel med olika tekniker ska administreras för att patientsäkert kunna bedöma och behandla olika muskuloskeletala besvär,
- tolka läkemedelsordination samt på delegation patientsäkert kunna utföra ordinationen vad gäller intramuskulär- och intraartikulär injektion och
- utföra läkemedelsdokumentation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Värdera och jämföra effekter av olika läkemedelsbehandlingar relevanta inom fysioterapi.
Kursinnehåll
I kursen ingår grundläggande allmän farmakologi och specifik farmakokinetik (hur läkemedel omsätts i kroppen) samt farmakodynamik (läkemedelseffekter). Vidare studeras läkemedel som kan ges för att bedöma och behandla smärta och inflammation i samband med sjukdomar kopplade till rörelseorganen. I kursen ingår även moment för att tillgodogöra sig kunskap om hur läkemedel vid psykisk ohälsa, hjärt- och kärlsjukdomar samt neurologiska sjukdomar kan interagera med patienters förmåga till fysisk aktivitet.
Beräkning av läkemedelsdoser, spädning av injektionsvätskor och handlag vid injektion ingår i de praktiska momenten, tillsammans med tillämpad anatomi och kliniskt resonemang. Kursen omfattar även läkemedelsdokumentation och lagstiftning. Patientsäkerhet och arbetsmiljö betonas i kursmomenten.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.
I undervisningen utnyttjas olika arbetsformer såsom föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier, praktiska moment, färdighetsträning samt teoretiska studieuppgifter.
Examination
Kursen examineras genom muntligt seminarium, skriftlig samt praktisk tentamen. De obligatoriska momenten på kursen är seminarier samt gruppdiskussioner.
Skriftlig tentamen får skrivas ett obegränsat antal gånger av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid institutionen för hälsa, medicin och vård. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.