Global hälsa, 7.5 hp
Global Health, 7.5 credits
8FA322
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Laura PompermaierKursansvarig
Måns MuhrbeckStudierektor eller motsvarande
Ann-Charlott EricsonKontaktinformation
Daniel Antonsson
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2025 | 202535-202602 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Huvudspråket är svenska men kursmoment på engelska kan förekomma i form av föreläsningar av inbjudna föreläsare från utländska lärosäten samt vid redovisning av fältstudie. Inom ramen för kursen erbjuds möjlighet att genomföra en fältstudie i låg- eller lägre medelinkomstländer. Detta kan vara förenat med kostnader för studenterna.
Förkunskapskrav
- Godkänt betyg inom kurser/ämnen motsvarande till och med kurs/termin sju på läkarprogrammet (210 hp).
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- förklara på grundläggande nivå de stora globala hälsoproblemen inom sexuell och reproduktiv hälsa, barn- och ungdomshälsa, nutrition, mental hälsa, infektiösa resp. icke infektiösa tillstånd som cancer eller trauma och hur de varierar mellan och inom länder,
- redogöra för grundläggande begrepp inom folkhälsovetenskap som hälsodeterminanter och hälsoindikatorer,
- redogöra för basala begrepp inom ekonomi och hälsoekonomi och hur kostnadseffektivitet för olika hälsoinsatser kan beräknas,
- redogöra för hur sjukdom och ohälsa liksom förändringar i dessa påverkar såväl samhällsekonomi som privatekonomi i skilda hälsosystem, och
- beskriva etiska aspekter av global hälsa.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- självständigt genomföra fältstudie med utgångspunkt från problemställning inom global hälsa i Sverige eller utomlands, och
- muntligt och skriftligt redovisa fältstudie.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa ett förhållningsätt som syftar mot rättvis och jämlik hälsa globalt.
Kursinnehåll
Global hälsa definieras som utbildning, forskning och klinisk verksamhet med fokus på att uppnå jämlik hälsa för alla människor i världen. Målet med kursen är att studenterna ska förstå och kunna analysera vilka faktorer som styr hälsoläget i ett land eller i skilda socioekonomiska grupper, kunna föreslå åtgärder som kan förbättra hälsoläget på ett samhälleligt plan och förstå hur utveckling hållbart kan drivas mot en rättvis och jämlik hälsa globalt. Särskilt ägnas tid åt att skapa förståelse för sociala bestämningsfaktorer för hälsa, sjukvårdens organisation i svaga sjukvårdssystem med resursbrist och vilka utmaningar för sjukvårdens tillgänglighet och kvalitet det innebär. Kursen innefattar även gränsöverskridande hälsoutmaningar som antimikrobiell resistens, pandemier och flyktingströmmars påverkan på hälsa. Kursen genomförs ur ett medicinskt perspektiv vilket innebär att förkunskaper inom ämnet motsvarande kurs/termin sju på läkarprogrammet krävs för att tillgodogöra sig kursinnehållet.
Kursen består av två delar – en teoretisk del under två veckor följd av en två veckors praktisk del.
- Den teoretiska delen består av föreläsningar, webinarier/seminarier och gruppövningar.
- Den praktiska delen kan bestå av fältstudie i Sverige eller i ett låg- eller lägre medelinkomstland som till exempel Kenya, Kosovo eller Bosnien. Exempel på hälsoproblem som kan belysas under fältarbetet är global antibiotikaresistens, hälsobistånd till låg- och lägre medelinkomstländer, sjukdomars ekonomiska påverkan i olika länder respektive socioekonomiska grupper eller deras effekter på samhällsfunktioner liksom krig och konflikters olika hälsoeffekter.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete.
I undervisningen på denna kurs används arbetsformerna föreläsningar, webinarier/seminarier, gruppövningar och fältstudie.
Examination
Examinationen består av skriftlig och muntligt redovisad fältstudie. Antal examinationstillfällen är begränsat till fem.
Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. De obligatoriska momenten är webinarier/seminarier, gruppövningar och fältstudie.
Kursen kan helt eller delvis komma att examineras på engelska.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid institutionen för BKV. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
FORE | Föreläsningar | 3 hp | U, G |
INSK | Internat | 1.5 hp | U, G |
RAPP | Rapport | 3 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.