Fördjupningskurs i ortopedi, 7.5 hp

Advanced course in orthopedics, 7.5 credits

8FA323

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Björn Alkner

Kursansvarig

Björn Alkner

Studierektor eller motsvarande

Ann-Charlott Ericson

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2025 202539-202542 Svenska Jönköping

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

  • Godkänt på samtliga kurser på ett läkarprogram till och med termin 7 (210 hp) inkluderande ortopedi eller examen från annan relevant yrkesutbildning såsom fysioterapeut/sjukgymnast, sjuksköterska, arbetsterapeut eller ortopedingenjör.
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Beskriva diagnostik och behandling av skador och sjukdomar i rörelseapparaten hos barn och vuxna.
  • Beskriva användningsområden för muskuloskeletal bilddiagnostik.
  • Redogöra för idrottsmedicinsk verksamhet i samband med t.ex. tävlingar/matcher.
  • Förklara rehabiliteringens betydelse inom ortopedin.
  • Redogöra för funktionen av ortopedtekniska hjälpmedel, exempelvis proteser och ortoser.
  • Redogöra för människokroppens adaptation till fysisk aktivitet och inaktivitet och dess betydelse vid behandling och rehabilitering av ortopediska åkommor.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Genomföra och värdera fynd från fysikalisk undersökning av rörelseapparaten.
  • Identifiera skelett- och ledskador/sjukdomar på bildmaterial från konventionell röntgen (slätröntgen).
  • Identifiera anatomiska strukturer med ultraljud. 
  • Gipsa olika typer av frakturer.
  • Ge generella träningstips till patienter med ortopediska sjukdomar inkl. artros.
  • Hantera misstanke om barnmisshandel.
  • Söka och kritiskt granska vetenskapliga texter inom området ortopedi.
  • Tillämpa forskningsmetodik för idrottsmedicinska- och ortopediska frågeställningar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Värdera när man ska operera och när man ska behandla konservativt beroende på diagnos och patient.
  • Värdera fysisk träning som en del av behandlingen av patienter med traumatiska skador samt medfödda och förvärvade sjukdomar i rörelseapparaten.
  • Värdera patientsäkerhetsarbete inom ortopedin.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenterna ska tillgodogöra sig fördjupad teoretisk och praktisk kunskap inom ortopedi inkluderande axelkirurgi, handkirurgi, rygg- och nackkirurgi, höft- och knäkirurgi, fotkirurgi, barnortopedi och frakturkirurgi. Kursinnehållet inkluderar uppkomst av skador på rörelseapparaten, val av behandling samt rehabilitering. Kursen inkluderar även moment inom radiologi, forskningsmetodologi, gipsteknik, ortopedteknik, rehabilitering, idrottsmedicin, muskelfysiologi/biomekanik samt patientsäkerhet inom ortopedi.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. 

Undervisningsformerna innefattar föreläsningar, seminarier, liveoperationer, färdighetsträning, journal club samt studiebesök.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift över något ämne som ryms inom kursen. Inlämningsuppgiften presenteras muntligt vid ett seminarium där den också diskuteras. Granskning av annan students inlämningsuppgift ingår.

Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. De obligatoriska momenten är föreläsningar, seminarier, journal club, studiebesök och praktiska moment.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TEMO Teoretiska moment 3 hp U, G
PRMO Praktiska moment 3 hp U, G
INUP Inlämningsuppgift 1.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.