Molekylär och medicinsk genetik, 7.5 hp
Molecular and medical genetics, 7.5 credits
8FA327
Huvudområde
Medicinsk biologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Francisca LottersbergerKursansvarig
Francisca LottersbergerStudierektor eller motsvarande
Ann-Charlott EricsonKontaktinformation
Daniel Antonsson
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2025 | 202535-202602 | Engelska | Linköping, US |
Huvudområde
Medicinsk biologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NSärskild information
Kursen ges på engelska.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen i medicinsk biologi, biomedicin, biologi, medicin, biomedicinsk laboratorievetenskap eller annat relevant huvudområde
eller
- 180 hp godkända varav 90 hp i huvudområdet medicinsk biologi, biomedicin, biologi, medicin, biomedicinsk laboratorievetenskap eller annat relevant huvudområde
- Godkända kurser i genetik och/eller molekylärgenetik om minst 6 hp eller motsvarande.
- Godkänd engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (engelska 6).
Undantag för svenska.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara olika typer av interaktioner mellan gener.
- Beskriva och diskutera variation och urval i en population och i en organism.
- Beskriv hur genetisk stabilitet bibehålls hos människan.
- Diskutera orsakerna till och konsekvenserna av genetisk instabilitet.
- Beskriva aktuell utveckling inom genteknologin som är av betydelse för av sjukdomar hos människan.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Identifiera genetiska predispositioner och klonal evolution.
- Analysera genetiska screeningar för upptäckt och kartläggning av biologiska vägar och/eller mutationer.
- Designa genetiska experiment för att undersöka en mekanism, en gen eller ett läkemedel av intresse.
- Designa och utföra experiment för att studera däggdjurscellstranformation.
- Utvärdera och diskutera nya teorier inom ämnet medicinsk genetik.
- Analysera, värdera och presentera experimentella resultat.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Argumentera kring etiska aspekter och hållbarhetsaspekter inom den medicinska tillämpningen av genetik.
- Reflektera över de etiska aspekterna av genetisk forskning.
Kursinnehåll
I kursen behandlas avancerade begrepp inom molekylär genetik med tillämpning på människors hälsa. Med utgångspunkt i viktiga historiska experiment som är relevanta för att förstå hur genetik reglerar cellulärt liv, täcker kursen de huvudsakliga teoretiska principerna för genetik och deras tillämpning inom medicin:
- Modellorganismer och genetisk screening.
- Avancerade principer inom genetik: genkomplementering, reversion, genetisk suppression, syntetisk dödlighet, epistatisk interaktion, uniparental disomi, förlust av heterozygositet och klonal selektion.
- Germline och somatisk genomstabilitet.
- Orsak och konsekvenser av genominstabilitet.
- Humangenetik: stamtavleanalys, genetisk predisposition, patologiska varianter.
- Genterapi: problem, framsteg och stopp.
- Etik och hållbarhet för genetisk screening och genterapi hos människor.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
I kursen används arbetsformerna föreläsningar, grupparbeten och laborationer.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen och en individuell laborationsrapport.
Skriftlig salstentamen får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Den individuella laborationsrapporten kan kompletteras två gånger under pågående kurs. Vid underkänt resultat erbjuds examination följande år.
Undervisning och examination sker på engelska.
Betyg
Kursen betygsätts enligt följande skala: Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Både den skriftliga tentamen och laborationsrapporten bidrar till slutbetyget.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid institutionen för BKV. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Skriftlig examination | 4.5 hp | U, G |
LABI | Individuell labrapport | 3 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.