Katastrofmedicin, modul 1, 4.5 hp

Disaster medicine, module 1, 4.5 credits

8FA335

Huvudområde

Medicin Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Karin Moscicki

Kursansvarig

Karin Moscicki

Studierektor eller motsvarande

Ann-Charlott Ericson

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) HT 2025 202536-202548 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Medicin, Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Förkunskapskrav

  • Högskoleexamen inom Hälso- och sjukvård
    eller
    godkänd termin 4 på sjuksköterskeprogrammet
    eller
    godkänd termin 8 på läkarutbildning.
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Förklara hur svensk sjukvård organiseras och leds vid särskild händelse
  • Beskriva och jämföra olika centrala begrepp inom katastrofmedicin
  • Redogöra för faktorer som påverkar den katastrofmedicinska beredskapen
  • Redogöra för faktorer som påverkar förmågan att respondera vid en katastrof ur ett medicinskt perspektiv

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Värdera och kritiskt reflektera kring katastrofmedicinska insatser vid stora olyckor och katastrofer
  • Reflektera över den egna yrkesrollen vid en stor olycka eller katastrof
  • Visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap inom området katastrofmedicin

Kursinnehåll

  • Totalförsvaret, särskild betoning på det civila försvaret och hälso- och sjukvårdssektorn
  • Sjukvårdens organisation och ledning vid särskild händelse
  • Triage
  • Surge capacity, dvs förmågan att hantera ett plötsligt ökat inflöde av patienter
  • Krisstödsinsatser

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. 

Undervisningen på kursen sker i form av föreläsningar, grupparbete och seminarier. 

Examination

Examination består av skriftlig tentamen samt skriftlig inlämning och muntlig redovisning av gruppuppgift på seminarium. För godkänt resultat krävs dessutom aktivt deltagande i obligatoriska moment. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Obligatoriska moment i denna kurs är grupparbete och seminarier. Skriftlig examination får genomföras ett obegränsat antal av kursdeltagare som ej uppnått godkänt resultat.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Kurslitteratur fastställs av Institutionsstyrelsen senast två månader för kursstart. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TENT Skriftlig tentamen 1.5 hp U, G
GRUP Grupparbete 3 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.