Språkanalys och logopedisk interventionsplanering i arbete med barn, 7.5 hp
Language sample analysis and intervention planning for speech-language pathologists working with children, 7.5 credits
8FA338
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Christina ReuterskiöldKursansvarig
Christina ReuterskiöldStudierektor eller motsvarande
Ann-Charlott EricsonKontaktinformation
Daniel Antonsson
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202545-202602 | Svenska | Ortsoberoende, US |
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NSärskild information
Kursen erbjuds som fristående kurs på avancerad nivå för logopedstudenter och samt som fördjupning för yrkesverksamma logopeder.
Obligatoriskt: Studentversionen av språkanalysprogrammet SALT, vilket kan innebära en kostnad för studenten.
Förkunskapskrav
- Minst 180hp godkända inom logopedutbildning.
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara hur teoretiska perspektiv på avvikande språk och kommunikation i tal och skrift hos barn och ungdomar påverkar logopedisk bedömning och logopedisk interventionsplanering
- Beskriva och förklara hur bedömning av språkproduktion i naturalistiska kontexter utgör ett nödvändigt komplement till normerade språktester
- Beskriva och förklara hur formulering av långtidsmål, delmål och mål för logopediska behandlingstillfällen kan formuleras för enspråkiga och flerspråkiga barn och ungdomar
- Beskriva hur en teoretisk modell med fokus på interaktionen av språkligt innehåll (semantik), språklig form (grammatik) och språklig användning (pragmatik) kan ligga till grund för logopedisk interventionsplanering i arbetet med barn och ungdomar.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Utföra analyser av muntlig språkproduktion från naturalistiska kontexter samt diskutera dessa från ett utvecklingsperspektiv samt ett felsökningsperspektiv
- Utföra analyser av skriftligt språk samt diskutera dessa utifrån ett utvecklingsperspektiv samt ett felsökningsperspektiv
- Formulera interventionsmål för logopedisk behandling utifrån ett utvecklingsperspektiv
- Utföra analyser av språkproduktion utifrån den teoretiska modellen för interaktion av språkligt innehåll, språklig form och språklig användning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Reflektera över hur kön och kulturell och social bakgrund kan relateras till avvikande tal, språk och kommunikation hos barn och ungdomar
- Reflektera över egna uppfattningar och värderingar avseende barn och ungdomar med avvikande tal, språk och kommunikation
Kursinnehåll
Kursen leder till en fördjupad kunskap om bedömning av språk och kommunikation, samt interventionsplanering för barn och ungdomar med språkstörning. Fokus ligger på analys av spontantalsdata och hur dessa kan användas för formulering av interventionsmål. Studenten tillägnar sig dessutom kunskap och färdigheter med grund i ett teoretiskt perspektiv som fokuserar på utvecklingen av kommunikativ förmåga i meningsfyllda kontexter. Olika metoder för språklig analys behandlas.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner.
Examination
Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter som redovisas 0ch diskuteras på obligatoriska seminarier.
Examinationen får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat. Ett uppsamlingsseminarium erbjuds.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs av institutionsstyrelsen för Institutionen för biomedicnska och kliniska vetenskaper senast två månader före kursstart. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Examination 1,inlämning och seminarium.Examination 1 | 3.5 hp | U, G |
SEM2 | Examination 2, inlämning och seminarium | 4 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.