Transfusionsmedicin - blodgruppsserologi och hemoterapi, 7.5 hp
Transfusion Medicine - Blood Group Serology and Hemotherapy, 7.5 credits
8FG016
Huvudområde
Medicin Biomedicinsk laboratorievetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursKursansvarig
Laila HåkanssonKontaktinformation
Laila Håkansson
Therese Pettersson
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2018 | 201841-201847 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
Medicin, Biomedicinsk laboratorievetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
- Biomedicinsk analytikerexamen/ laboratorieassistentexamen med grundutbildning i transfusionsmedicin
- Eller examen i medicinsk biologi/ ”vit” biologi med grundutbildning i transfusionsmedicin
- Alternativt studenter som vid ansökningstillfället studerar i utbildning till biomedicinsk analytiker 180 hp, med godkänd grundutbildning i transfusionsmedicin vid kursstart
- Eller studenter i medicinsk biologi 240 hp, med godkänd grundutbildning i transfusionsmedicin vid kursstart
(intyg om godkänd grundläggande transfusionsmedicin krävs för båda studentgrupperna).
Lärandemål
Kursdeltagaren skall efter fullgjord kurs kunna
- visa fördjupade teoretiska, praktiska och metodologiska kunskaper inom ämnena blodgruppsserologi och hemoterapi för ökad professionell kompetens inom dessa ämnesområden
Kursinnehåll
Det huvudsakliga innehållet i kursen kommer att vara kunskap om
- immunologiska mekanismer inom transfusionsmedicin
- blodgruppsserologiska undersökningsmetoder
- blodgruppsantigen och antikroppar av klinisk och praktisk betydelse
- varianter och felkällor vid blodgruppering
- förenlighetsprövning och transfusionskomplikationer
- frågeställningar vid graviditetsimmunisering och stamcellstransplantation
- hälsokriterier för blodgivare
- framställning, förvaring och användning av blodkomponenter
- kvalitetssäkring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att mäns och kvinnors erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL, dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla till lärandet, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och komletterar.
I undervisningen på denna kurs förekommer olika arbetsformer såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, grupparbeten, seminarier och laborationer.
Examination
Examination sker genom skriftliga uppgifter enskilt som hemtentamen och i grupp på plats. Examination sker också fortlöpande under kursens gång; vid laborationer, laborationsredovisningar, i basgrupp och seminarier. Närvaro vid dessa är därför obligatorisk.
Omexamination/omtentamen
För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Antal examinationstillfällen Resurskrävande examinationsformer är begränsade till sammanlagt fem gånger; d v s student som inte godkänts vid ordinarie examinationstillfälle har möjlighet att genomgå provet vid ytterligare fyra tillfällen. Därefter ges inget ytterligare tillfälle. Övriga examinationsformer har studenten rätt gå igenom ett obegränsat antal gånger. Tidpunkten för omexamination skall anges i början av varje termin.
Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
Anmälan till examination/tentamen Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Lista över resurslitteratur fastställs av institution/kursansvarig senast två månader före kursstart. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Kursvärdering: Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Övrigt: Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för klinisk och experimentell medicinKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Inlämningsuppgift | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.