Forskningsförberedande kurs, 22.5 hp

Research Preparatory Course, 22.5 credits

8FG051

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) VT 2017 201705-201823 Svenska Linköping, US

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Studerande vid Hälsouniversitetet i Linköping i termin 1 eller termin 2 inom arbetsterapi-, logopedi-, läkar-, sjukgymnastik- och sjuksköterskeprogram som inför nästa termin i sin grundutbildning har godkänt resultat i termin 1 respektive termin 2.

Lärandemål

INLEDNING

Kursen vänder sig till studerande vid Hälsouniversitetet i Linköping inom arbetsterapeut-, logoped-, läkar-, sjukgymnast- och sjuksköterskeprogrammen. Kursens övergripande mål är att uppmuntra och stimulera forskningsintresserade till egen forskning.

LÄRANDEMÅL

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter fullgjort kurs kunna redogöra för
•grunderna för och några av deras tillämpningar i forskningsprocessen
•hur man med olika metoder kan undersöka samband mellan exposition och sjukdom eller ökad hälsa, det vill säga hur man designar en klinisk studie
•hur man genomför en klinisk studie
•grunddragen i
otraditionella kliniska studier
obasala cell- och molekylärbiologiska metoder som används i klinisk forskning
otranslationella studier
Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter fullgjort kurs kunna
•formulera och förhålla sig till en vetenskaplig frågeställning
•bearbeta en enklare vetenskaplig frågeställning
•applicera statistiska metoder på för uppgifterna lämpliga frågeställningar
•skriva en rapport över en bearbetad frågeställning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall efter fullgjord kurs ha
•ökat sin förmåga att värdera vetenskapliga uppgifter genom att beakta hur dessa framkommit
•ökat sin förståelse för vad det innebär att forska.

Kursinnehåll

Kursen är uppdelad på tre terminer om vardera 7,5 högskolepoäng vilket motsvarar 25 % studier. Momenten kan indelas i olika teman, A-F.
A.Lärande från yngre forskares erfarenheter
B.Lärande från seniora forskares erfarenheter
C.Life Science-seminarieum, alternativt annat seminarium
D.Vetenskaplig teori och praktik
E.Electives
F.Statistisk tillämpning inom forskning

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studenternas delaktighet i lärandet är i fokus. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen.

Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studentens lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.

I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, föreläsningar, studieuppgifter, fältstudier och seminarier.

Examination

Obligatoriska moment
För godkänd kurs fordras närvaro vid föreläsningar, basgruppsarbeten inklusive seminarier samt inlämnande av en individuell skriftlig rapport.

Examination
Bedömning och examination sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga i utbildningen ingående moment. Deltagande i alla obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Omfattning och kriterier för studieuppgifter meddelas senast vid kursstart.

För godkänt betyg på kursen krävs godkänt betyg på samtliga teman. Inga delpoäng kommer att delas ut.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av institutionen för medicin och hälsa. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. Om kursen upphör att ges eller genomgått större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
RAPP Rapport 0 hp U, G
EXA3 Examination 7.5 hp U, G
EXA2 Examination 7.5 hp U, G
EXA1 Examination 7.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.