Sår och sårläkning, 7.5 hp
Wounds and Wound Healing, 7.5 credits
8FG054
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Sara BergstrandKursansvarig
Sara BergstrandKontaktinformation
Liselotte Lundberg
Sara Bergstrand
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2018 | 201805-201815 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
Sjuksköterskeexamen eller studerande på Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng, med minst 90 högskolepoäng godkända samt uppfyllda tröskelkrav till termin 5 eller läkarstuderande, termin 7 eller senare.
Lärandemål
Kursen syftar till att studenten skall tillägna sig fördjupade kunskaper om sårbiologi och sårläkning med särskild inriktning på prevention och behandling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
− förklara sårläkningsbiologin vid normal sårläkning
− förklara och analysera bakomliggande faktorer vid komplicerade sår med fördröjd sårläkning
− förklara och tillämpa hygieniska principer vid sårvård
− identifiera kriterier och kritiskt granska formulär för bedömning av sårutveckling och sårläkning
− använda instrument för dokumentation i samband med sårläkning
− motivera och tillämpa preventiva åtgärder
− värdera, motivera och tillämpa behandlingsprinciper vid olika typer av sår i förhållande till patientens situation, klinisk bild och diagnos
− kritiskt granska och värdera forskning inom området.
Kursinnehåll
− Hudens anatomi och fysiologi.
− Sårläkningsprocessen
− Akuta och svårläkta sår. Traumatiska sår, smärre brännskador, trycksår, bensår, diabetessår, infekterade sår och atypiska sår
− Nutrition
− Hygieniska principer.
− Bedömning av klinisk bild, olika bedömningsinstrument och generella behandlingsprinciper vid olika typer av sår
− Specifika behandlingsprinciper av olika sår, kirurgiska och medicinska aspekter m.m.
− Prevention.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod . PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna.
Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på denna kurs förekommer olika arbetsformer såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, artikelgranskning, seminarium, laborationer/färdighetsträning.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång.
Ett fördjupningsarbete presenteras skriftligt samt muntligt i seminarium. Slutexamination utgörs av individuell examination muntligt/skriftligt.
Aktivt deltagande i de obligatoriska momenten; basgruppsarbete, färdighetsträning och seminarium, är en förutsättning för godkänt på kursen.
Slutexamination genomförs sista veckan.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs av kursansvarig senast två månader före kursstart.Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TENT | Tentamen | 5 hp | U, G |
FÖUP | Fördjupningsuppgift | 1 hp | U, G |
FÄTR | Färdighetsträning | 0.5 hp | U, G |
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.